
Pianofestival Tumba Bruk, 18-20 november
kl 19:00
____
Fredag 18 november
19:00 Oskar Ekberg
”Kärleken till salongen” – en hyllning av det intima musicerandet från 1600-tal till 1900-tal
Gustaf Düben d.ä. (1628–1690) Svit för klaver, d-moll (1659)
Elfrida Andrée (1841–1929) Tre ”Dikter om vemodet”
Adolf Fredrik Lindblad (1801–1878) Tre pianostycken
Henry Cowell (1897–1965) Three Irish Legends
PAUS MED SERVERING

Johannes Brahms (1833–1897) Variationer över ett tema av Robert Schumann
George Gershwin (1898–1937) Three preludes
Oskar Ekberg är en av sin generations främsta svenska pianister, med en viss förkärlek för musik lite vid sidan om pianokanon. Han har blivit grammisnominerad och mycket uppmärksammad för sina inspelningar av bland annat J. H. Romans samtliga klaversviter, Elfrida Andreés samtliga pianoverk och utvalda stycken av Adolf Fredrik Lindblad.
____
Lördag 19 november
15:00 Anna Paradiso Laurin
Ett Musikaliskt Tidsfördrif – från Roman till Mozart på svenskt originalklavikord från 1794
Ur Musikaliskt Tidsfördrif (1795) Ouverturen til Zauberflöjten af Mozard
Johan Helmich Roman (1694–1758) Sonata för klaver n. 1
Herbert Howells (1892–1983) Ur Howell’s Clavichord: Goff’s Fireside
Henry Purcell (1659–1695) A new Scotch Tune
Anonym, England (1600-tal) Chaconne
Johan Helmich Roman (1694–1758) Sonata för klaver n. 8
Olof Åhlström (1756–1835) Traditioner av Swenska Folk-Dansar

Född i Bari, Italien, och bosatt i Stockholm sedan 2006 har Anna Paradiso omtalats som ”en av de mest framstående klaverspelarna i världen idag” Hennes många inspelningar med cembalo, klavikord, hammarklaver och piano för skivbolaget BIS har fått strålande recensioner internationellt.
Med en samling av klavikord och hammarklaver från 1700- och 1800-talen vill Anna lyfta det svenska kulturarvet i världen.
CA 16:00 SERVERING
17:00 Matilda Lindholm
Mel Bonis (1858-1937) Ur Femmes de Légendes
Claude Debussy (1862-1918) Images 2
Cloches à travers les feuilles
Et la lune descend sur le temple qui fut
Poissons d’or

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Sonat nr 24 Fiss-dur, op 78
Franz Liszt (1811-1886) Transcendental etyd nr 10
Matilda Lindholm är en flitigt efterfrågad pianist som framträder regelbundet i hela Sverige som solist och kammarmusiker. Viktigt i hennes musikerskap är att sprida och ta fram mindre väletablerade tonsättare, främst kvinnliga. Våren 2022 gjorde Matilda sin diplomkonsert i Konserthuset som sedan följdes av en turné med samma program i regi av Musik i Syd. Hon har framträtt som solist tillsammans med Helsingborgs och Norrköpings Symfoniorkestrar.
CA 18:00 SERVERING
19:00 David Wärn
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Fantasi d-moll, K. 397
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Partita nr 4 D-dur, BWV 828
Valborg Aulin (1860–1928) Ur 5 tondikter för piano
Vågornas vaggsång
Impromptu
Frédéric Chopin (1810–1849) Ballad g-moll, Op. 23

David Wärn är konstnärlig ledare för Tumba Bruks Musiksalonger. Han fick pris för bästa examenskonsert vid Royal College of Music i London, och har varit stipendiat vid Tanglewood Music Center i Boston, med konserter och studier i kammarmusik för Emanuel Ax, Ursula Oppens, Robert Mann med flera.
David ingår ständigt i olika kammarmusikprojekt; just nu är han aktuell på två skivinspelningar med musik av Johannes Brahms och Andreas Hallén. I hans vidsträckta solorepertoar ingår bland annat Mozarts och Beethovens samtliga pianosonater.
____
Söndag 20 november
15:00 Musik för fyra & sex händer
Matilda Lindholm, Oskar Ekberg och David Wärn
Mel Bonis (1858–1937) 6 Valses-Caprices, Op. 87 (fyra händer)
Mel Bonis Le songe de Cléopâtre, Op. 180 (fyra händer)
Claude Debussy: Petite Suite (fyra händer)
Sergej Rachmaninov: Vals & Romans (sex händer)
CA 16:00 SERVERING
17:00 Elise Einarsdotter
Poetiskt, vackert och svängigt!
Det finns så mycket att inspireras av – himlens och havets vidd. Ibland så tunga dimmor att man inte ser något, vinden som viner, Aretha Franklin när hon sjunger blues, att segla, horisont. Ens egen litenhet. Relationer, röster och ord, ett ögonblicks vibration. Det triggar idéer, triggar musik.

Under uppväxten i jordbruksbygd på Österlen, med plöjning och ritter på sandstränderna, inleddes den livslånga kärlek till jazzen som fick Elise Einarsdotter att vid 18 års ålder flytta till Boston för Berklee College of Music. Hon har Stockholm som utgångspunkt sedan slutet av 70-talet då hon var med och startade bandet Tintomara och senare sin egen Elise Einarsdotter Ensemble. Hon fann sitt livs kärlek och bildade familj i huvudstaden. Vid det här laget har hon en gedigen verksamhet som musiker och kompositör i Sverige och internationellt. Elises ”Suites for Solo Piano” innehåller hennes kompositioner, och några jazzstandards, men består huvudsakligen av improvisation.