Skip to main content

Martinpelto & Tobiasson – hovsångerskor i duett

OBS! Evenemangsdatumet har passerat

Martinpelto & Tobiasson – hovsångerskor i duett

När
Lör 2 apr 2022
kl 18:00
Var
Allhelgonakyrkan, Stockholm
Pris
MEDLEM I KVAH 170,00, ordinarie 225,00 SEK

Vi får höra våra hovsångerskor Hillevi Martinpelto och Ingrid Tobiasson i duetter och solosånger av bl. a. Schumann, de Frumerie, Sibelius och Tjajkovskij ackompanjerade av pianisten Bengt Forsberg.

Återförenade legendarer

De blev hovsångare nästan samtidigt, Ingrid Tobiasson (mezzosopran) och Hillevi Martinpelto (sopran): år 2000 och 2006. Då hade de redan tillhört vår sångarelit i ett par decennier. Tillsammans hörde vi dem i till exempel Aida. Det råkar vara precis tio år sedan de senast medverkade tillsammans i en opera på Kungliga Operan: Spader dam, mars 2012. Numera håller de sig med ålderns rätt till en mer intim repertoar, till exempel svenska sånger. Nästan alla stora tonsättare skrev vackra duetter för hemmamusicerande, där rösterna flätas samman i vackra klanger över klaverets trygga botten. Vid vår konsert blir det förstås Bengt Forsberg som beledsagar sångarna.
Vi hör dem inte lika ofta som förr, men nu får vi chansen. Ofta är det ett särskilt nöje att höra musiker som hållit på ett långt yrkesliv träffas och för sitt eget nöjes skull – och vårt! – framföra sådant vi kanske inte tidigare har hört.

Program

I programmet får vi bl. a höra:

Schumann: 4 duetter op 103
Ullén: En gång blommade trädet
Rossini ur Messe Solenelle: Qui tollis
Sibelius: Jubal op 35 Nr 1 5
Tjajkovskij: 6 duetter, Op 46
Helena Munktell: Österns natt
Saint-Saëns: Pastorale
Ivar Hallström: Sången
Tjajkovskij: duett ur Spader Dam

Presentation av medverkande

Ingrid Tobiasson och Hillevi Martinpelto

Kvällens program avslutas med en duett ur Tjajkovskijs Spader dam. Det är tio år sedan den operan senast gavs av Kungliga Operan. Då som nu medverkade hovsångerskorna Hillevi Martinpelto och Ingrid Tobiasson. Den gången var det deras avsked till Operans publik som under ett kvartssekel hört dem i vitt skiftande uppgifter. I flera operor har de mötts på scenen, som i Verdis Aida och Sven-David Sandströms Batseba. Deras samarbete i Verdis Don Carlos runt millennieskiftet kan vi lyssna till på tre Naxos-cd. Sina roller i den operan sjöng de mer än 20 gånger på Operan, men inte alltid tillsammans.

Martinpelto debuterade på Stockholmsoperan som Madame Butterfly i december 1987, och under elva år blev det totalt 36 föreställningar av den rollen – det största antalet bland de 19 roller hon kom att sjunga där. Tobiasson började i mindre uppgifter redan 1984, och det var i stället på Folkoperan 1985 som hon slog igenom som Aida. Gradvis fick hon större roller även vid Gustav Adolfs torg, och från januari 1990 när hon var Elisabet I av England i Donizettis Maria Stuarda var hon en av teaterns viktigaste sångare som totalt medverkat i 46 produktioner där.

Martinpelto återkom nästan varje säsong till Operan, men hennes karriär har varit mer internationell så det blev ”bara” 221 föreställningar – i snitt knappt tio per år, men ibland betydligt fler. I stället lärde vi oss snart förknippa henne med de stora dirigenter som anlitade henne för konserter och operauppsättningar i Bryssel, Berlin, Glyndebourne, Wien, Paris, Milano, Los Angeles och Tokyo: John Eliot Gardiner, Zubin Mehta, Carlo Maria Giulini, Colin Davis, Kurt Masur, Riccardo Muti, Simon Rattle… Det ledde ofta även till grammofonproduktioner av flera Mozartoperor, Webers Oberon, Spohrs Faust, Verdis Falstaff och en rad konsertverk. GöteborgsOperans rekonstruerade originalversion av Verdis Maskeradbalen (”Gustavo III”) 2002 där hon sjöng Amelia finns även den på cd i en liveupptagning.

Under tiden blev Tobiasson Stockholmsoperan trogen, fast även hon gästspelade en del utomlands – kanske mest uppmärksammad var hennes Klytämnestra i Strauss Elektra som hon förutom i Stockholm sjöng i Frankfurt, Bryssel och Rouen. Hennes 685 föreställningar med Operan 1984–2018 är en hög siffra för dessa decennier, när repertoaren och antalet föreställningar blivit mindre. Kanske visade hon sin mångsidighet allra bäst i spänvidden av roller: från Donizetti via Wagner och Verdi till samtida tonsättare, och alltid med tydligt gestaltade rollkaraktärer, till exempel i B Tommy Anderssons The Importance of Being Earnest på Vadstenaakademien 2017. De som hörde henne i Meyerbeers Profeten på Vasan 1999 eller Operans grand opéra-konsert 2004 beklagar att sådan repertoar inte förekommit på Operan under Tobiassons tid.

Både Hillevi och Ingrid har trots alla stora roller även ägnat sig mycket åt kammarmusik, gärna tillsammans. Några av oss minns bland annat en konsert liknande dagens program i Konserthuset 2014. Vi gläds åt att åter få möta dem som duo.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer