Karlsson Barock med Martin Vanberg

Var
Kulturhuset Najaden, Halmstad
Pris
Ordinarie: 200-350 kr, Medlem: 100-250 kr, Ungdomar till och med 20 år: Fri entré

Martin Vanberg, en av vårt lands främsta tenorer, har i sommar rönt stor framgång som Dardanus i Confidencens kritikerrosade operauppsättning.

Nu tillsammans med Karlsson Barock bjuds det på ett variationsrikt program med brittiskt tema där vi bland annat får höra arior från Georg Friedrich Händels fantastiska skatt av operor och oratorier.

Den överväldigande melodiska förfiningen och den utpräglat starka känslan för dramatik beundrades och utgjorde en förebild för många av tidens tonsättare.

Martin Vanberg

Efter sångsolistutbildningen vid Kungliga Musikhögskolan 2003-2007 och operautbildning vid Opera-Akademiet i Köpenhamn 2007-2010 debuterade Martin Vanberg 2011 som Oronte i Alcina på GöteborgsOperan dit han återvände som greve Almaviva i Barberaren i Sevilla 2013. Martin blev efter opera-studierna finalist i den 2:a Cesti-tävlingen i barocksång i Innsbruck Österrike vilket gav honom ett internationellt erkännande och där han bland annat blev belönad med roller i Poppeas Kröning i Innsbruck och konserter som tex Messias i Potsdam.

Martin har sjungit med orkestrar och ensembler som Akademie für Alte musik Berlin, RAI Torino, Teatro Regio Torino, Europa Galante, I Solisti Veneti, I Pomeriggi musicali i Milano, Drottningholms Barockensemble, Svenska kammarorkestern, Concerto Copenhagen, Ludovico’s Band i Melbourne, Les Accents, Kammerorchester Basel mfl, samt våra svenska symfoniorkestrar.

Karlsson Barock

Karlsson Barock har sin hemvist i Göteborg och består av ett femtontal musiker med hjärtat i den tidiga musiken. Gemensamt har de passionen för barockmusik och på tidstypiska instrument spelar Karlsson Barock orkestermusik ur den europeiska musikskatten från 1600- och 1700-talen.

Orkestern har sedan sin första konsert 2009 byggt upp en omfattande konsertverksamhet i Göteborg med en egen konsertserie och med gästspel på andra platser.
Karlsson Barock deltar i flera spännande projekt där man bland annat fokuserar på mötet mellan barockmusik och andra konstarter, vilket har fört orkestern och dess publik till nya konsertlokaler, allt från kyrkor och konsthallar, till ateljéer och smedjor. Karlsson Barock satsar även på pedagogiska projekt där unga musiker får chansen att möta orkestermedlemmarna och prova på att spela tidig musik med autentiska instrument. Man driver även ungdomsbarockorkestern Kompani 415 där man erbjuder unga musiker möjligheten att fördjupa sig inom den tidiga musiken.

Karlsson Barock har med sina inspirerade och lekfulla tolkningar av kända och okända verk samlat en hängiven publik som återkommer konsert efter konsert för att uppleva när musiken får liv!

I höstens program har Karlsson Barock glädjen att välkomna Martin Vanberg, en av vårt lands främsta tenorer. I ett variationsrikt program får vi bland annat höra arior från Georg Friedrich Händels fantastiska skatt av operor och oratorier.

Bokningslänk till Nortic