Vår ordförande denna gång med en hälsning från en tågluff genom Europa. Hon skriver bland annat om Sverigeturnén med Monbijoukvartetten, digitala träffar i oktober och nästa arrangörsträff i Jönköping.

Höstdagjämning. Det mörknar tidigt om kvällarna men dagarna är lite längre i Centraleuropa där jag för tillfället är på tågluff. Resor med tåg är även något Monbijou gör på sin vinnarturné genom landet. Konserten har fått fina recensioner. ”Den bästa stråkkvartetten i landet just nu”, hörde jag någon säga. Fantastiskt roligt! Tänk att vi med förenade krafter kan erbjuda detta till så många på så många olika platser. Passa på att gå och lyssna!

Kajsa Wejryd på väg mot Wien-Graz-Ljubljana. Foto: Privat

För någon vecka sedan hade vi höstens första digitala regionala medlemsträff med ett tiotal föreningar, som rapporterade om sommarens konserter och festivaler och om planer inför framtiden. Publiken kommer. Det rapporterades om olika aktiviteter med barn och unga. Det är roligt att höra att samverkan med kommunerna verkar fungera bra på de flesta håll. En förening var dock bekymrad över hur lokalfrågan kommer att lösas framöver. Kommande digitala träffar är den 26 oktober. Välkomna att anmäla er och era frågor till en timmes samtal! (länk hittar ni nedan).

Jag tror att många går och väntar på besked från Kulturrådet om vilka föreningar som fått bidrag och hur mycket. Vi i Kammarmusikförbundet är naturligtvis också angelägna om att få behålla eller till och med få ett utökat bidrag. Vi fick 500 000 kr för innevarande år och det ska räcka till mycket.

Passa också på att anmäla er till arrangörsträffen i Jönköping den 23-24 november. Mer information om träffen hittar ni på vår hemsida (även länkad nedan).

Hör gärna av er med idéer och frågor!

Hälsningar,
Kajsa Wejryd, ordförande

Mer om arrangörsträffen och anmälan