Landskrona Kammarmusikförening fyller 80 år i år. Inför jubileumsåret i gav Kulturrådet det tråkiga beskedet om indraget verksamhetsbidrag för 2024. Länge såg det ut som om föreningen inte skulle kunna arrangera någon konsert under hösten över huvud taget. Men tack vare att Musik i Syd efterskänker merparten av arrangörsavgiften kan det bli en jubileumskonsert den 22 oktober.

När bidraget från Kulturrådet på 50 000 kr uteblev hade Landskrona Kammarmusikförening endast kommunbidraget på 17 000 kr kvar.

– Vi vågade inte planera något firande. Det var överlevnad som gällde, säger Cecilia Kraitiss som är ordförande i föreningen.

Kommunen fick tidigt kännedom om föreningens svåra ekonomiska läge, men gav besked om att det inte fanns mer stöd att få.

– Vi diskuterar andra alternativa lösningar inom styrelsen och vi har ännu inte pratat om att ge upp. På något sätt ska det gå och att vi nu har fått till en jubileumskonsert känns stort och jättekul, säger Cecilia Kraitiss.

Nyligen uppmärksammade den lokala pressen föreningens ekonomiska svårigheter och den kommande konserten.

– Nu när den artikeln kommit ut ska vi ta förnyad kontakt med kulturförvaltningen och politiker i stadens kulturnämnd. Förhoppningsvis kan publiciteten även locka fler medlemmar till föreningen, säger Cecilia Kraitiss.

Musica Vitae tillsammans med Nordic

Jubileumskonserten blir alltså föreningens enda konsert i höst. Konserten med Musica Vitae tillsammans med Nordic, ett av Sveriges mest stilbildande folkmusikband, äger rum på Landskrona Teater, där föreningen arrangerat konserter de senaste åren.

När Landskrona Kammarmusikförening fyllde 60 år firades även det med en konsert med Musica Vitae.

Konserten kan genomföras tack vare generöst stöd från Musik i Syd som bidrar med 20 000 kr. Att den vitala, lyriska, svängiga och lekfulla musiken får ljuda, tillsammans med Nordic, kan vara avgörande för en jubilerande 80-årings framtid.

– På arrangemanget bjuder vi på alkoholfritt bubbel och vi kommer att göra inramningen extra festlig. I vanlig ordning bjuder vi även in Kulturskolan och de två folkhögskolorna här i närheten för att gratis kunna uppleva konserten, säger Cecilia Kraitiss.

Text: Jörgen Wade
Foto: Lina Alriksson

Minst ytterligare två av förbundets medlemsföreningar jubilerar detta år: Södertälje Kammarmusikförening 40 år och Hässleholms Konsertförening, även de som Landskrona Kammarmusikförening, 80 år. Stort grattis!

Mer läsning om jubileumskonserten i vårt kalendarium