Höstens första KammarmusikNytt skickas (i morgon tisdag) ut till alla våra medlemsföreningar och andra kammarmusikvänner. I denna hälsning skriver Kajsa Wejryd om en ny spännande termin med kommande Ung & Lovande-turnén och höstens digitala träffar med mera.

Nu sätter vi igång! För mig som levt i skolans värld är det alltid speciellt att börja ett nytt läsår, ett i många avseenden oskrivet blad. Vi lämnar sommaren och det förra året bakom oss och börjar på nytt. Inom musikens värld är det väl också så med nya program för spelåret 2024/25. Vi planerar, många planerade redan under våren, och vi läser med lust och nyfikenhet i de nytryckta programhäftena om vad som erbjuds.

Vi i Kammarmusikförbundet sätter verkligen igång, igen. Det är dags för en ny Ung & Lovande-turné. De fyra musikerna i Monbijoukvartetten ligger i startgroparna för att resa och spela runt om i landet med början den 7 september i Örnsköldsvik. I programmet ingår ett nykomponerat verk av Tebogo Monnakgotla, som det ska bli spännande att höra. Vi önskar alla lycka till!

Kajsa Wejryd. Foto: Martin Fröberg

I juni fick vi ett välkommet besked från Barbro Osher Pro Suecia Foundation om ett bidrag på 10 000 dollar till vår Ung & Lovande turné, ett stöd som kommer att göra stor skillnad.

Kulturrådet introducerar ett nytt bidrag: ”Projekt inom musikområdet” med sista ansökningsdag den 10 september. Läs mer på Kulturrådets hemsida, om det är något som passar er!

Under hösten kommer vi att arrangera två digitala träffar för våra föreningar den 21 september och den 26 oktober. Jag har förstått att dessa informella samtal uppskattas av föreningarna. Information om dessa träffar kommer separat. Välkomna att anmäla er och delta!

Något som också uppskattas är de regionala arrangörsträffarna. I höst äger träffen rum i Jönköping den 23-24 november, så notera detta redan nu och anmäl er via länk nedan.

Med detta vill jag önska er alla en fin och välklingande höst!

Varma hälsningar,
Kajsa Wejryd, ordförande

Nästa regionala arrangörsträff i Jönköping

Kulturrådet – ansök till projekt inom musikområdet