Vårt verkregister är uppdaterat med kommentarer av åtta verk av tre tonsättare, varav Mozart är en. De två andra, Anton Webern och Carl Reinecke, är nya namn i samlingen, med nu sammanlagt 127 tonsättare. Här nedan ett utdrag ur Yngve Bernhardssons kommentar av Anton Weberns Långsam sats för stråkkvartett. Övriga sju nya verkkommentarer är listade längst ned i denna artikel.
Anton Webern (1883-1945) var en österrikisk tonsättare och dirigent. Anton föddes i en adelsfamilj, von Webern, där modern, som var en duktig pianist och utbildad sångerska, gav honom hans första lektioner. Anton spelade själv piano och cello. Attributet von plockade han bort kring 1919, när monarkin i Österrike upphörde och adelns privilegier försvann.
Anton Webern studerade musikvetenskap 1902-06 vid Wiens universitet för Guido Adler, en nära vän till Mahler. Studierna omfattade också harmonilära och undervisning i kontrapunkt. Han disputerade för doktorsgraden med en avhandling om ett verk, Choralis Constantinus, av den nederländske renässanstonsättaren Heinrich Isaac.
1904 började han tillsammans med Alban Berg sina kompositionsstudier för Arnold Schönberg.
Långsam sats för stråkkvartett (Langsamer Satz für Streichquartett) 1905
De verk i romantisk anda som Webern komponerade i början av sin karriär fick inga opusnummer och gavs heller inte ut under tonsättarens livstid. Kanske ville han bli känd som den nydanare han var. Dessa tidiga verk håller dock, som man kan vänta, hög kvalitet och förekommer då och då på kammarmusikkonserter.
Langsamer Satz, skrevs av den 21-årige Webern på sommaren 1905, efter en utflykt tillsammans med den flicka, Wilhelmine Mortl, som senare skulle bli hans hustru. Stycket är avsett att spegla tonsättarens kärlek till henne. Verket ansågs försvunnet men hittades på en vind i Österrike i början på 1960-talet och publicerades 1965. Det skrevs alltså under Weberns första år under Schönbergs egid, samtidigt som han också avslutade sin doktorsavhandling vid Wiens universitet, om Heinrichs Isaacs verk Choralis Constantinus.
Langsamer Satz är betydligt mindre modernt i sitt tonspråk än till exempel Acht frühe Lieder som tillkom åren 1901-04. Kanske var stycket helt enkelt en kompositionsuppgift erhållen av läraren, Schönberg, som var mån om att hans elever skulle lära sig hantverket på samma sätt som en snickarmästare lär sina gesäller. I vilket fall som helst, Langsamer Satz innehåller allt man kan förvänta sig av ett romantiskt verk, även om melodierna på senromantiskt sätt på sina ställen är kryddade med kromatik och upplöst harmonik. Stycket ger även ett bra exempel på den återupprepning av teman som kännetecknat musiken under flera århundraden, något som Webern snart skulle ta avstånd ifrån (se verkkommentaren till ”Fünf Sätze” nedan).
Text: Yngve Bernhardsson
Läs mer biografi om Anton Webern och verkkommentaren i sin helhet via länken nedan.
Följande verkkommentarer har lagts till i registret
Läs även tidigare publicerad artikel om Arnold Schönbergs Verklärte Nacht.