Monbijoukvartetten segrade i 2023 års final av Sveriges största kammarmusiktävling Ung & Lovande i Västerås Konserthus och i höst åker de på vinnarturné i Sverige. Musik i Syd, som tillsammans med Kammarmusikförbundet och Västmanlandsmusiken arrangerar turnén, har frågat kvartetten hur de ser på vinsten och sin kommande turné.

Hur känns det att ge sig ut på en över två månader lång Sverigeturné?

Det ska bli jättekul! Det kommer bli så roligt att få träffa all publik och de olika kammarmusikföreningarna på orter vi inte har varit på i Sverige. Det ska bli kul att resa runt och få se nya platser, och inte minst spela två program med fantastisk musik!

Hur har ni förberett er inför turnén och har ni några ritualer innan ni går upp på scen?

Vi har förberett oss hela året. Några av styckena började vi spela redan i januari, men Tebogo Monnakgotlas stycke fick vi först i juli. Annars repar vi som vanligt och har lektioner med vår professor Tim Frederiksen i Köpenhamn. Vi har faktiskt några ”ritualer” som vi gör innan vi spelar, men de är dessvärre hemliga…

Monbijoukvartetten: Alexander Chojecki, violin, Marcus Bäckerud, violin, Oscar Edin och Kristian Chojecki. Foto: Jonas Bilberg

Hur har vinsten i tävlingen Ung & Lovande 2023 påverkat er som kvartett?

Den betydde otroligt mycket för vårt självförtroende men också för vår framtid som kvartett. Vi hade antagligen inte spelat på den nivån och satsat så mycket om det inte hade varit för att vi vann tävlingen.

Minns ni ett ögonblick där ni lärde er något viktigt under Ung & Lovande?

Det mest minnesvärda ögonblicket var nog när vi skulle börja spela. Vi hade förberett oss väldigt väl och kände oss mycket trygga med programmet. Men i de första takterna på första stycket kom vi isär, och i resten av programmet kände vi oss plötsligt väldigt nervösa. Om denna lätta inledning gick fel, hur kommer då resten att gå? Vi hoppas att publiken inte märkte det, men vi blev lite skakade! Det händer alltid saker på konserter, hur mycket man än förbereder sig, så det var en bra lärdom.

Text: Musik i Syd Magasin

Monbijoukvartetten genomför sin vinnarturné på 26 platser hösten 2024. Första konserten är i Örnsköldsvik den 7 september och den sista i Vänersborg den 23 november. Kvartetten kommer även göra ytterligare 5 konserter i södra Sverige våren 2025.

Mer om Monbijoukvartetten och Sverigeturnén