Här följer en kort översikt för våra medlemsföreningar om vad som händer i höst.

Digitala träffar
Kammarmusikförbundet bjuder in medlemsföreningar till digitala träffar varje vår och höst. De senaste två träffarna (indelade i olika regioner) genomfördes i slutet av april. Hyrning av konsertlokaler, bidrag, synlighet, samarbete föreningar emellan och samarbete med kulturskolor för att nå en yngre publik var några av de punkter som diskuterades. Tiderna för höstens digitala träffar meddelas via e-post i september.

Arrangörsträff
Nästa regionala arrangörsträff som arrangeras av MAIS (Musikarrangörrer i Samverkan) är i södra Sverige sista helgen i november (22-23 nov). Plats och hålltider meddelas i höst.

Stöd att söka
Hösten 2024 introducerar Kulturrådet ett nytt projektbidrag inom musikområdet som ersätter de nuvarande tre. Alla verksamheter och ändamål som täcks in av tidigare projektbidrag kommer även att omfattas av det nya stödet, men ansökan görs vid samma tillfälle och på samma blankett.
Ansökan är öppen mellan 13 aug 2024 – 10 sep 2024
För mer information se Kulturrådets hemsida

Ung & Lovande
Sverigeturnén med Monbijoukvartetten till 25 platser startar i Örnsköldsvik 7 september och avslutas i Vänersborg 23 november.
Ansökan för musikstuderande till nästa tävling 2024 är öppen till 1 november, då urvalsjuryn utser fem nya finalister.
Mer om Ung & Lovande

KammarmusikNytt
Skickas i höst ut första tisdagen i september, oktober och december.

Kansliet stängt i sommar
Kammarmusikförbundets kansli är stängt från midsommar till och med augusti. Om du som medlem har någon fråga eller fundering under denna period går det bra att kontakta Kajsa Wejryd via telefon 076-128 04 50 eller via mejl ordf@kammarmusikforbundet.se. Kansliet öppnar igen den 2 september.

Omslagsbilden: Monbijoukvartetten. Foto: Jonas Bilberg