Sista KammarmusikNytt före sommaren skickas ut till alla våra medlemsföreningar och andra kammarmusikvänner. I denna hälsningen summerar Kajsa Wejryd kort terminen och ser fram emot en sommar med massor av kammarmusik.

”Var dag är som en gyllne skål till brädden fylld av vin. Så drick min vän, drick sol och doft, ty dagen den är din!”, så sjunger vi i J S Bachs ”Nu grönskar det i dalens famn”. Så känns det just nu, de första dagarna i juni. Mycket ligger framför oss, det är mycket som lockar. Vad ska vi välja, hur mycket har vi möjlighet att ta del av? Jag är imponerad och inspirerad av den sammanställning av sommarens kammarmusikfestivaler, som nu finns publicerad på förbundets hemsida. Fantastisk musik spelas på vackra platser runtom i landet. Det är bara att välja och njuta!

En termin är till ända. Vi har haft årsmöte, en kurskväll för kassörer med mera. Något som återkommer varje termin är de digitala regionala träffarna någon lördag. Jag ser att det blir fler föreningar som anmäler sig. Nu tycker jag att träffarna hittat en form, där vi kan informera föreningarna, där ni kan ta upp frågor som är aktuella och där det blir ett bra erfarenhetsutbyte under en timme. Vi har börjat göra enkla minnesanteckningar som delas till deltagarna. Vi återkommer under hösten med nya träffar. En höst då även Monbijoukvartetten ska göra sin Sverigeturné.

Hoppas ni i tid kunnat lämna in era ansökningar om verksamhetsstöd och redovisningar till Kulturrådet. Det känns alltid lite pirrigt, innan man trycker på skicka-knappen, och så får man hoppas på positiva besked. Lycka till!

För att spara på resurserna kommer kansliet att vara stängt från midsommar till och med augusti. Om ni har någon fråga eller fundering under denna period kan ni istället mejla eller ringa mig 076-128 04 50, ordf@kammarmusikforbundet.se.

En riktigt skön sommar önskas er alla! Hoppas ni får många tillfällen att njuta av vacker musik och annat som berikar.

Varma hälsningar,
Kajsa Wejryd, ordförande