Monbijoukvartetten från Musikhögskolan i Malmö och Norges Musikkhøgskole i Oslo segrade i 2023 års final av Ung & Lovande. Hösten 2024 åker de på vinnarturné i Sverige. Turnéläggningen som är ett samarrangemang mellan Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd är i full gång. Medlemsföreningar som vill boka kvartetten anmäler sitt intresse senast 1 februari, 2024.

Monbijoukvartetten bildades hösten 2022 i Malmö av Marcus Bäckerud, Alexander Chojecki, Oscar Edin och Kristian Chojecki. Våren 2023 vann kvartetten Sveriges största kammarmusiktävling Ung & Lovande i Västerås Konserthus. För några månader sedan, i september, gick kvartetten även till final i den prestigefyllda Szymanowski International Music Competition i Polen.

Översatt från franskan blir mon bijou på svenska min juvel, men gruppnamnet har en mer blygsam härkomst. Det var i en lägenhet på Monbijougatan, nära Möllevångstorget i Malmö, som kvartetten befann sig när de bildades. De sökte ett internationellt gångbart namn och fann att gatunamnet passade bra för ändamålet.

“Med rytmisk pregnans och tätt samspel, utmärkt programläggning som visar både genrebredd och rika klangfärger, samt en obändig ungdomlig energi.”

Ung & Lovande-juryns motivering till priset.

Läs mer om Monbijoukvartetten, deras konsertprogram under turnén och om hur du bokar.