Till tonerna av Schumanns berömda sångcykel Dichterliebe skriver förbundets ordförande här en vårhälsning. Bland annat påminner Kajsa om arrangörsträffen i maj och delar med sig av tankar från årsmötet i Göteborg.

Vi har haft årsmöte i förbundet. I ett vårfagert Göteborg genomfördes mötet med representanter från föreningarna på plats men också ute i landet. Inga förändringar i styrelsen, vilket innebär ett fortsatt förtroende även för mig, vilket jag är tacksam för. När verksamhetsplanen diskuterades fick vi frågan om hur vi arbetar med klimatfrågorna. Frågan är angelägen och har varit uppe vid ett par digitala träffar. Det är lätt att övergå från plastglas till glas eller pappersmuggar, men när det kommer till transporter får vi tänka till. Hur tänker vi kring artisternas resande och samåkning till konserterna? Jakob Koranyi, Järna Festival Academy, som väckte frågan, berättade att han inte flyger längre. Vi får tänka till en extra gång när turnéer läggs upp och så vidare. Extra restid kostar också pengar. Styrelsen fick i uppdrag att arbeta ut ett förslag till riktlinjer.

Kajsa Wejryd utanför ”Artisten” i Göteborg, vid tidpunkten för årsmötet. Foto: Jörgen Wade

I slutet av denna månad genomför vi nästa regionala träff i samarbete med Sweden Festivals, MAIS och Kulturens och övriga arrangörsförbund. Då är det ”klämdagar” och Mors dag, men om ni ändå vill göra en fin utflykt till Norrköping, så är ni så välkomna att delta. Arrangemanget är helt gratis med mat, logi och ett innehållsrikt program från lunch till lunch den 28-29 maj. Vinnarna av senaste Ung & Lovande, Duo Julia & Theo, avslutar med en konsert! Sista anmälningsdatum är framflyttat till den 5 maj. Länk till mer information här nedan …. Passa på! Varmt välkomna!

Nu går vi in i ”Wunderschönen Monat Mai”, ta vara på den tiden!

/Kajsa Wejryd

Läs mer och anmäl dig till om arrangörsträffen i Norrköping.