Årets första hälsning från vår ordförande Kajsa Wejryd, där hon delar med sig av tankar och tips till våra medlemmar. Kammarmusikförbundets årsmöte, nya digitala träffar och den stundande finalen för Solistpriset är något av det som tas upp.

Det ljusnar. Dagarna blir längre och snart ska vi väl kunna leva ett liv utan att pandemin styr och begränsar våra liv. Då gäller det att tänka till, vad ska vi prioritera eller göra på ett annat sätt? Vi får se till att inte tappa våra vänner, publiken.

Det känns roligt att sätta igång igen. Inom projektet På Turné ger sig Brooklyn Rider ut på sin turné över landet. Det blir åtta konserter.

Kammarmusikförbundet skickade ut en enkät före jul och fick in cirka tjugo svar. Vi fick veta vad dessa föreningar vill göra tillsammans med oss. Det handlar om verksamhet riktad mot barn och ungdomar, publikarbete, hemsidor med mera. Vi tar tillfället i akt och bjuder in till fyra regionala digitala träffar den 12 och 26 mars. Vi har försökt fördela regionerna i fyra områden (särskild nyhet om detta kommer inom kort). På dessa träffar blir det också tillfälle att fundera på hur ett samarbete kan utvecklas mellan närliggande föreningar. Det finns redan nu initiativ i Västra Götaland och Norr- och Västerbotten. Jag leder varje möte och dessutom medverkar ytterligare ett par styrelseledamöter. Välkomna med i samtalen!

Vi planerar nästa årsmöte som i år hålls på Artisten (Högskolan för scen och musik) i Göteborg, lördagen den 23 april. Vi hoppas att många vill komma. Resersättning kommer att utgå till en person per förening, som har resekostnader som överstiger 750 kr. Vi ska också se till att själva årsmötet streamas, för den som inte har möjlighet att komma. Mer om årsmötet går att läsa som en nyhet.

Vi planerar också en regional arrangörsträff den 14-16 maj i samarbete med Sweden Festivals och våra trogna partners Svensk Jazz och RFoD (Riksförbundet för Folkmusik och Dans). Studieförbundet Kulturens stödjer arrangemanget. Preliminärt blir träffen i Linköping och den kan få en annan karaktär än tidigare träffar. Spännande, tycker jag. Mer om denna träff och anmälan kommer senare.

Den 5 februari är det final för Solistpriset i Göteborg. Tre unga musiker går till final. Den kan även följas digitalt. Jag tycker det är intressant hur den tävlingen marknadsförs och genomförs. Just nu planerar vi Duo Julia & Theos turné i höst, efterfrågan har varit mycket stor. Vi ligger också i startgroparna för nästa omgång av Ung & Lovande.

Ja, nu är vi igång igen!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet

Kajsa hemma vid pianot i Österflena, till tonerna av Chopins preludium nr. 6. Foto: Privat.