Nya verkkommentarer av Yngve Bernhardsson är tillagda i vårt verkregister. Bland annat med kommentarer av Mahlers Fünf Rückertlieder, Beethovens Månskenssonat och Mayers Stråkkvartett g-moll op 14.
Emilie Mayer (1812-1883) var bland annat verksam i Wien och Berlin. Med tanke på hennes framgångar under sin livstid och på kvaliteten på hennes verk är det fullständigt häpnadsväckande att hon så fullständigt kunde falla i glömska efter sin död.
I mitten av 1980-talet började intresset för henne vakna och hon håller nu med all rätt på att återerövra sin plats i musikhistorien som en av de stora kvinnliga föregångarna. Hon skrev inte bara salongsstycken, sånger och kammarmusikverk; hennes verkförteckning rymmer 8 symfonier och 15 konsertuvertyrer. Hennes tonspråk var i början påverkat av Wienklassicismen för att senare få alltmera romantiska drag.
Emilie Mayer fastställde ofta ett tonalt centrum med hjälp av dominantseptimackordet men dröjde sedan med, eller avstod från, upplösningen till tonikan. Ett flitigt användande av förminskade septimackord gav henne möjlighet att modulera i olika riktningar.
Mayer har en ovanligt riklig kammarmusikproduktion.
Text: Yngve Bernhardsson (ur verkkommentarerna)
Nya verk, juni 2021
Arriaga, Juan C. de
Stråkkvartetter nr 1 d-moll
Stråkkvartetter nr 3 Ess-dur
Beethoven
Pianosonat nr 14 ciss-moll op 27:2 (Månskenssonaten)
Pianosonat nr 17 d-moll op 31:2 (Stormen)
Pianosonat nr 26 Ess-dur op 81a (Lebewohl-sonaten)
Mahler
Fünf Rückertlieder
Mayer, Emelie
Stråkkvartett g-moll op 14
Mozart
Grande Sestetto Concertante Ess-dur K364
Rimskij-Korsakov
Sextett
Saint-Saëns
Stråkkvartetter nr 1
Stråkkvartett nr 2
Schumann, Robert
Carnaval