Turnén Ung och Lovande är igång med 23 konserter runt om i Sverige. I torsdags (1/10) återvände Kristina Winiarski och Pontus Carron till Västerås, där de på Kammarmusikbiennalen, våren 2019, vann turnén som första pris. KammarmusikNytts Jörgen Wade var med när duon gästade Falun. Det blev samtal med både artisterna och arrangören Spelrum, om musiken, smittsäkerhet och den fortsatta turnén.
Falun visar upp sig i all sin höstprakt. Löven i björkallén fram till konsertlokalen skiftar från grönt till gult. Dalarnas museum, där Spelrums konsertprogram tidigare har ägt rum, är tillfälligt stängt. Höstens samtliga konserter och föreningens framtida arrangemang har därför flyttats till Nybrokyrkan, som ligger granne med Musik i Dalarna, med Dalasinfoniettan, och Musikkonservatoriet, som är ett av Sveriges ledande musikgymnasier.
Flera av ledamöterna i Spelrums styrelse jobbar på dessa institutioner som producent eller musiklärare, vilket har sina fördelar. Det är nära från jobb till ideellt arbete och det är också nära om det behövs lånas något inför konserten.
Just denna sköna tisdagskväll i september bärs en pianopall över vägen från Musikkonservatoriet till Nybrokyrkan.
Spelrum
Kammarmusikföreningen Spelrum i Falun har en lång erfarenhet att arrangera konserter. Ett urval av alla artister som Faluborna kunnat njuta av är Lars Roos, Staffan Scheja, Kungsbacka Pianotrio, Frydénkvartetten, Kerstin Avemo, Francisca Skoogh, Håkan Hagegård och Eric Ericsons Kammarkör. Även konserter med tidigare Ung & Lovande-deltagarna Martin Fröst och Weberkvartetten har arrangerats av föreningen.
Spelrum bildades 1963, men hette då Kammarmusikföreningen i Falun.
– Namnändringen till Spelrum gjordes för flera år sedan, då det var ett generationsskifte i styrelsen. Med namnändringen hoppas vi nå yngre publik och medlemmar, säger David Cluer, föreningens kassör.
David är på plats i god tid före konserten för att lämna över biljettkassan och stämma av kring föranmälningar. Föreningens årsmöte ska hållas efter konserten så hela styrelsen och några av de 40 medlemmarna kommer närvara under kvällen. En grupp musikelever från Musikkonservatoriet ska också se duons konsert, men slussas av Corona-skäl upp till läktaren och hålls därmed åtskild från den övriga publiken i konsertsal och foajé.
Smittsäker konsert
Vid tidpunkten för konserten är smittspridningen i Dalarna i extra fokus. Tydligen har ett hockeylag blivit hårt drabbat. På tevens direktsända presskonferens, tidigare på eftermiddagen, säger Anders Tegnell att det inte blir några lokala insatser, i form av ytterligare restriktioner, i Dalarna.
– Ett äldre par har avbokat sina biljetter på grund av det lite skärpta läget, säger David Cluer, de ville vara på den säkra sidan.
Inte heller David ska uppleva kvällens konsert eller närvara på årsmötet efteråt. Han håller distansen utanför kyrkan, medan han monterar föreningens flaggor vid entrén.
– Jag känner mig inte helt hundra och har testat mig för Covid-19. Tror inte det är någon fara, men i väntan på testbeskedet gör jag det lilla jag kan för att hjälpa till (testet visade sig senare vara negativt, reds.anm)
Inne foajén, i kyrkans förrum, är handspriten på plats. Erika Lindgren och Theres Vidin, som ska pricka av publiken på listan och ta hand om swish-betalningarna, diskuterar hur de ska hantera eventuell köbildning. Utanför den stängda dörren in till kyrkorummet, där Kristina Winiarski och Pontus Carron värmer upp som bäst inför konserten, fälls ett notställ upp på vilket Monika Roboz placerar flyers och turnéprogram. Det är lite nervigt. Publiken kommer snart. Monika gör sig beredd att tejpa upp kyrkbänkarna, så att publiken lättare ska kunna hålla distansen.
– Kyrkan är på många sätt en bättre lokal för våra arrangemang än Dalarnas museum. Arrangemanget blir billigare eftersom vi inte behöver betala en vaktmästare för att vara på plats att öppna och stänga. Det är till viss del även bättre akustik i kyrkan, åtminstone för piano, och publiken sitter bekvämare. Dessutom är det mycket bättre utrymme att distansera publiken, säger Monika Roboz.
När uppvärmningsmusiken tystnat och publiken satt sig till rätta inleds konserten med att föreningens ordförande Anne Pettersson hälsar publiken välkommen. Hon håller turné-programmet i handen, berättar kort om kvällens konsert och de unga och lovande musikerna. Sedan säger hon det som också så många andra konsertarrangörer, runt om i landet, behövt säga i mikrofon den senaste tiden:
– På grund av smittläget blir det inte någon fika i pausen.
Uruppförande, inslag av folkmusik och variationer av Trollflöjten
Kristina Winiarski, cello, och Pontus Carron, piano, började spela tillsammans 2015 vid kammarmusikutbildningen på Edsbergs Slott i Stockholm. Förutom kammarmusikbiennalen Ung och Lovande 2019 vann de 2017 pris i tävlingen “Swedish International Duo Competition”. Duon har gästat Sveriges största kammarmusikfestivaler och framträtt i Tyskland och Schweiz. I januari 2020 medverkade de båda som solister i finalen för Solistpriset i Berwaldhallen.
– Ung och Lovande är ett mycket fint erkännande för oss som duo. Det känns som en stor gåva att den här turnén blev av, inte minst eftersom det, i dessa tider, var ovisst in i det sista om den verkligen skulle bli av, säger Kristina Winiarski.
– Att få en turné i pris är så mycket mer värt än pengar. Vi får möjlighet att hitta vår publik runt om i landet, säger Pontus Carron.
Till turnén kommer Kristina och Pontus med ett helt nytt konsertprogram och alla arrangemangen är gjorda av duon. Konserten inleds och avslutas med stycken skrivna av den svenk-amerikanska tonsättaren Molly Kein, som är bosatt i Stockholm. Musiken är komponerad under sommaren och skriven direkt till Kristina och Pontus. Styckena som kallas ”Folkhemsvandringar” hade alltså sitt uruppförande när turnén startade i Södertälje lördagen den 19 september.
– Vi jätteglada för att Molly Kien har skrivit direkt till oss. Idag valde vi att inleda konserten med det mer öppna och klangfulla stycket och avsluta med det mer svåra och dramatiska, säger Kristina Winiarski efter konserten.
Duons funderingar kring olika detaljer i konsertprogrammet, som exempelvis ordningen, är fortfarande levande. Andra stycken som publiken fick ta del av, i duons starka och känslofyllda samspel, är skrivna av Dag Wirén, Percy Graniger, med inslag av folkmusik, Franz Schubert och jubilaren Beethovens båda variationsverk av teman ur Mozarts Trollflöjten.
I mellansnacket beskrev Pontus Carron underhållande om operans dramatik och Papagenos kärleksliv.
– Jag borde kanske även pratat om hur det kom sig att Beethoven skrev dessa variationer. Han beundrade ju Mozart väldigt mycket. Det känns som att Beethoven hade väldigt kul när han satt och smyckade ut de vackra melodierna, säger Pontus Carron.
Duons samspel rev ned applåder från både det begränsade publikantalet i bänkraderna och den avskilda grupp musikstuderande uppe på läktaren, där även en av Kristinas före detta cellolärare var en av de applåderande.
– Det var extra pirrigt att ha honom i publiken. Men han verkade mycket glad över vår prestation, säger Kristina Winiarski med ett varmt leende.
Från Hudiksvall i norr till Malmö i söder
I applådtacket fick Kristina Winiarski och Pontus Carron stora runda paket med knäckebröd av de nöjda arrangörerna, som sedan lite skyndsamt påbörjade förberedelserna inför det stundande årsmötet. Publiken tog på sig ytterkläderna fyllda med ny energi. Ingen tycktes sakna fikan i pausen.
Närmast rullar turnén vidare till Västerås sedan Ludvika, Köping och tjugotalet andra platser runt om i Sverige. Turnén avslutas i Åkersberga 5 december.
– Att spela i Västerås igen kommer att väcka fina minnen. Men vi ser även fram emot att spela i Varberg, teatern där är väldigt fin, säger Pontus Carron.
Text och bild: Jörgen Wade