Det var en entusiastisk dirigent och orkester, som ledsagade finalisterna genom kvällens eldprov och en jublande publik, som visade sin uppskattning med ihållande applåder och bravorop.
Pontus Carron inledde konserten med Beethovens femte pianokonsert, den så kallade Kejsarkonserten, därefter spelade Laura Michelin Carl Nielsens flöjtkonsert och efter paus framförde Kristina Winiarski Dvořàks cellokonsert. Finalen gick av stapeln den 17 januari i Berwaldhallen med Sveriges Radios symfoniorkester under ledning av Tobias Ringborg och direktsändes i Sveriges Radio P2.
Andra gången som en flöjtist vinner
Det blev 23-åriga Laura Michelin från Norrköping, som vann första pris med Nielsens nyklassicistiska, stundom lekfullt dansanta flöjtkonsert. Hon är den andra flöjtisten som vunnit Solistpriset sedan tävlingens början 1993. Den förste att vinna var Per Gross 2010, på blockflöjt.
Juryns motivering:
Laura Michelin har en alldeles sällsynt förmåga att fånga publiken med sitt utsökta artisteri. Med en djupt rotad musikalitet och ett utomordentligt hantverk lyfter hon musiken till högsta internationella nivå. Vi har fått uppleva en makalös kombination av briljant teknik, stor utstrålning och smittande spelglädje. Vi ser fram emot att följa vår vinnare under en lång och lysande karriär.
Tävlingsjuryn bestod av:
Sten Cranner ordförande, VD och konstnärlig chef Göteborgs Symfoniker,
Emmanuel Laville, oboeist, Roland Pöntinen, pianist, Riikka Repo, violast, och Birgitta Svendén, VD och operachef Kungliga Operan.
Solistpriset första tävlingen
Solistpriset var den första större nationella tävlingen för unga sångare och instrumentalister i Sverige – tidigare ansågs det ”fult” att tävla i musik. (Numera finns även Polstjärnepriset, en årlig tävling för tonåriga klassiska musiker, Ljunggrenska tävlingen och, förstås, Ung och Lovande.) Från början anordnades Solistpriset i ett samarbete mellan Kungliga Musikaliska Akademien och American Express. Sedan 2000-talet genomförs tävlingen vartannat år av Kungliga Musikaliska Akademien i samarbete med Sveriges Radio/Berwaldhallen, Göteborgs Symfoniker, Musik i Syd samt Inge och Einar Rosenborgs stiftelse för svensk musik. Även Malmö Live Konserthus och Norrbottensmusiken bidrar till priset.
Syftet med tävlingen är att presentera några av Sveriges mest framstående unga musiker för en större publik.
– Talangutveckling och återväxt är frågor som orkestrarna ständigt funderar kring, och som utbildningsinstitutionerna arbetar för att säkerställa. Denna solistprisfinal är ett kvitto på att våra musikutbildningar håller högsta nivå och producerar musiker som är attraktiva på arbetsmarknaden, säger Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare i Kungliga Musikaliska Akademin.
Under hösten har hundratals musiker provspelat till Kungliga Musikaliska Akademiens nationella stipendier. Från dessa stipendieprov har man sedan nominerat tretton kandidater till ytterligare en uttagningsomgång, där de i två dagar tävlat om Solistprisets tre finalplatser. Avgörande för bedömning av de tävlandes prestationer har varit musikalisk gestaltning, teknisk kunnighet och scenisk utstrålning.
Belöning i pengar och turné
Den totala prissumman är på 150 000 kronor. Vinnaren – Laura Michelin – får 100 000 kronor medan Pontus Carron och Kristina Winiarski får ett delat andra pris på 25 000 kronor vardera. I priset ingår också flera turnéer som arrangeras av Musik i Syd, solistframträdanden med Sveriges Radios symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester samt turnéer med Norrbottens kammarorkester och Musica Vitae. Dessutom får vinnaren göra en rad inspelningar för Sveriges Radio P2.
Det skulle kunna sägas, att alla tre finalisterna är vinnare på sina respektive instrument. Tobias Ringborg, vinnare av Solistpriset på violin 1994, poängterade vid intervjun i pausen, att årets finalister står på en otroligt hög nivå med mycket goda framtidsutsikter. Man behöver inte vara förstapristagare för att nå långt i karriären. Flera av våra internationella sångare och musiker har deltagit i tävlingen utan att vinna, exempelvis Per Tengstrand, Martin Fröst, Miah Persson, Anna Larsson och Katarina Karnéus. Bland tidigare vinnare kan nämnas Karl-Magnus Fredriksson (först ut 1993), Cecilia Zilliacus (1997), Ida Falk Winland (2008) och Amalie Stalheim (2018).
Vinsten en bekräftelse
Vad betyder det att vinna Solistpriset? Sannolikt en bekräftelse på att man är på rätt väg och en skjuts framåt i karriären. I våras vann Pontus Carron och Kristina Winiarski som duo kammarmusikbiennalen Ung & Lovande. Hur upplevde de nu att tävla mot varandra? Båda fick frågan.
– Jag blir glad om Kristina vinner men kanske ännu lite gladare om jag själv vinner, svarade Pontus Carron och Kristina Winiarski svarade:
– Jag blev så glad när vi båda kom till finalen. Jag hejar på Pontus och vice versa, och det är bra och stärkande för oss som duo.
Valet av repertoar tycks ha varit ganska självklart för alla tre. Pontus hade visserligen funderat på Ravels pianokonsert, men som han (enligt honom själv) inte kunde lika bra. Beethovens Kejsarkonsert ljöd ofta där hemma och allt sedan barnsben har Pontus kanske därför en särskild kärlek till Beethoven.
Kristina valde Dvořàks cellokonsert, för att hon anser den vara den bästa, den visar på cellistens färdigheter både tekniskt och musikaliskt. Hon hade spelat den förut och kände sig trygg med den.
För Laura fanns ingen tvekan i valet av Nielsens flöjtkonsert.
– Det är en rolig låt och rolig att öva på, sade hon till presentatören Erik Blix, det är den jag kan bäst och det är den bästa flöjtkonserten med stor orkester.
Målmedveten Norrköpingsflicka vinnare
Laura är född och uppvuxen i Norrköping. Som 6-åring hörde hon flöjtmusik på radio och tyckte lät så fint, att hon redan då bestämde att tvärflöjten skulle bli hennes instrument och inte fiol som var föräldrarnas önskan. Laura har fått sin grundutbildning i Norrköping, först inom Kulturskolan, sedan Norrköpings musikklasser och vidare i De Geer-gymnasiet.
Studierna har sedan fortsatt för professor Tobias Carron vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Nu går Laura sista året på masterprogrammet vid Hochschule für Musik und Theater i München för professor Andrea Lieberknecht. Hon har fått stipendier från bland andra Kungliga Musikaliska Akademien, Svenska Frimurarorden och G.T. Bäckmans stipendium, ett av Sveriges största kulturstipendier.
Laura beskrivs som målmedveten med ambition att bli en skicklig musiker som förmedlar ett alldeles eget uttryck. På frågan vad det innebär att vinna Solistpriset och vad hon ska göra med prissumman svarar hon:
– För mig innebär det här en skjuts framåt i karriären och ett brett erkännande. Jag får göra en massa konserter, och det är ju vad jag vill. Det vore kul att starta något projekt. Pengarna skulle kunna vara en grund om man vill starta en festival eller något sådant. Jag vet inte vad jag ska säga, det är fantastiskt! Tack till alla!
Text: Solveig Wikman.
Rubrikbild: Arne Hyckenberg