Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande

2017 års vinnare Duo Magnus/Iryna

Duon är ganska nybildad men har redan skaffat sig en helt egen repertoar, inte minst tack vare att Iryna Serotyuk själv arrangerar musik för den ovanliga ensemblen.
Magnus Holmander (f. 1993) spelar klarinett och studerar på Kungl. Musikhögskolan, tidigare för Hermann Stéfansson och Martin Fröst, nu med Emil Jonason.
Iryna Serotiuk (f. 1988) är accordeonist med studier i Odessa bakom sig innan hon kom till Warszawa och så småningom Stockholm där hon nu studerar hos Anita Agnas på Kungl. Musikhögskolan.
Duomagnusiryna   Fotograf: Daniel Eliasson

Övriga finalister 2017

Duo ViNa

Duon består av Victoria Stjerna, violin, och Natalia Kremska, piano.
De båda träffades första gången vid Aurora kammarmusikfestival i Vänersborg och bildade så småningom sin duo 2013 vid studier på Edsberg. Sedan dess har de framträtt i olika sammanhang och även deltagit i gemensamma mästarklasser.
Victoria Stjerna (f. 1992) kommer från Göteborg där hon också studerade innan hon flyttade till Stockholm och studier vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg för Per Enoksson och Mats Zetterquist.
Natalia Kremska (f. 1990) är uppvuxen i Polen och flyttade till Sverige för pianostudier, först vid Musikkonservatoriet i Falun och därefter vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg, där Mats Widlund varit hennes lärare.
DuoViNa   Fotograf: Sebastian Norrby

Duo Graden/Carron

Filip Graden, cello, och Pontus Carron, piano, har spelat tillsammans sedan de första gången träffades vid Aurora kammarmusikfestival i Vänersborg 2013. Som duo har de framträtt bl a vid kammarmusikfestivalerna i Båstad och Sandviken samt i de nordiska grannländerna.
Filip Graden (f. 1995) studerar vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg med Torleif Thedéen och Mats Zetterquist som lärare.
Pontus Carron (f. 1993) studerar även han vid Kungl. Musikhögskolan/Edsberg för Mats Widlund och Mats Zetterquist.
DuoGradenCarron   Fotograf: Isabella Carron

Duo Madara Liepina & Daumants Liepins

De båda medlemmarna är syskon och har framträtt tillsammans sedan de var barn. De har turnerat i bl a Armenien, Estland, Litauen, Ryssland och Sverige förutom hemlandet Lettland och vunnit flera priser.
Madara Liepina (f. 1992) är violinist och student vid Lettiska Musikakademin i Riga med Sandis Steinbergs som lärare. Sedan hösten 2016 studerar hon också vid Musikhögskolan Ingesund för Magnus Ericsson.
Daumants Liepins (f. 1994) är pianist och student vid Lettiska Musikakademin i Riga hos Arnis Zandmanis. Även han är sedan hösten 2016 student vid Musikhögskolan Ingesund med Julia Mustonen-Dahlkvist som lärare.
DuoLiepinosLU   Fotograf: Julia Mustonen Dahlkvist

Biennalen Ung & Lovande

har funnits sedan 1992. Den går vartannat år och vänder sig till unga musikstuderande i ensembler, från duo och uppåt. Fem deltagande grupper väljs ut från inspelningar till finalen. Den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris.  Biennalen är ett komplement till Solistpriset eftersom den riktar sig till ensembler.

Regler och tillvägagångssätt

Vi söker musiker på masternivå eller liknande i konstellationer från duo och uppåt. Du som söker till Ung och Lovande nästa gång (2019) får vara född tidigast 1989.
Du ska studera vid svensk musikhögskola eller vara svensk medborgare.
Ansökan ska innehålla ifylld ansökningsblankett, referenser från lärare, inspelning i form av en CD, CV med personuppgifter och kontaktinformation.
Inspelningen får inte vara äldre än ett år och ska gå att spela upp på en vanlig ljudanläggning. Inspelningskvaliteten ska göra det möjligt att rättvist bedöma ditt spel.

Tävlingen

Förslagen bereds av en arbetsgrupp och uttagningarna görs i november.
Fem ensembler tas ut till biennalen.
Uttagna ensembler förbinder sig att närvara vid hela biennalen.
Varje ensemble ger en konsert på 60 minuter. De uttagna ensemblerna ska vara beredda på att presentera sig och sitt program muntligt vid biennalen. Vi lägger stor vikt vid det sceniska framförandet.
Vinnaren av biennalen får en turné som spänner över Kammarmusikförbundets föreningar samt inbegriper en del av Sveriges länsmusikorganisationer.
Vi kombinerar biennalen med Kammarmusikförbundets årsmöte, vilket garanterar ett gott och intresserat deltagande från våra 115 föreningar samt möjligheter att knyta egna kontakter med arrangörer.

Kansliet

Kammarmusikförbundet Kansli