Ung & Lovande 2021, 17-18 april

kl 13:00
Var
Online, Västerås Konserthus

Välkommen till Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande 2021!

Biennalen 2021 äger rum i Västerås Konserthus, helgen 17-18 april. Fem ensembler tävlar om en landsomfattande turné i pris.

På grund av pandemin kommer årets biennal endast arrangeras som ett onlineevenemang. Evenemanget riktar sig främst till Kammarmusikförbundets medlemsföreningar, men är även öppet för en allmän publik.

Ung & Lovande streamas av Västmanlandsmusiken. För att tävlingssituationen ska bli så rättvis som möjligt kommer konserterna endast kunna ses när de sänds live.

Länken till streamingen av samtliga konserter hittar du här: https://vastmanlandsmusiken.se/ung_och_lovande/

Varje konsert är ca 60 minuter.
Här kan du ladda ned årets programblad som pdf.

LÖRDAG 17 april

13:00 Duo Troppo
Maja Korp – piano
Carl Vallin – violin

15:00 Ventus
Michaela Hansen – flöjt
Louise Anine Mogensen – klarinett

17:00 Duo Wallner & Uusijärvi
Olof Wallner – piano
Albin Uusijärvi – viola

SÖNDAG 18 april

09:30 Duo Julia & Theo
Theo Hillborg – saxofon
Julia Isaksson – piano

11:00 Duo Nalan & Zuckerman
John Nalan – piano
Philip Zuckerman – violin

13:00 Prisutdelning

Årets finaljury består av Mats Bergström, gitarrist, Boel Adler, Kammarmusikförbundets vice ordförande, Christofer Ekströmer, producent på Västmanlandsmusiken och Andreas Baur, producent på Musik i Syd samt en samlad röst från landets kammarmusikföreningar.

Biennalen Ung & Lovande har funnits sedan 1992. Den går vartannat år och vänder sig till unga musikstuderande i ensembler från duo och uppåt. Maximalt fem deltagande grupper väljs ut från inspelningar till finalen. De sökande till Ung och Lovande 2021 är födda tidigast 1991 och studerar på musikhögskola på masternivå. Den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris.

Läs mer om de tävlande bidragen

Ung & Lovande arrangeras av Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd. Med stöd av Kulturrådet och Kulturens.

Arrangör

Kammarmusikförbundet, Västmanlandsmusiken och Musik i Syd