Bidrag

Redovisning av de statliga bidragen 2018 - Kulturrådet

Dags att redovisa de statliga bidragen för 2018. Sista redovisningsdag är fredag 26 april. Läs noga igenom detta innan du fortsätter.

1. Skriv ut blanketten. Redovisningen görs online så denna får bli en kladd. Börja nu fylla i uppgifterna för hand. I Konsertsammanställningen, längst ner, finns bara en konsert utskriven. Men online klickar du på + till höger om raden, så kommer det upp ytterligare en rad i taget. Använd aldrig fler bokstäver än vad som finns plats för. Tryck inte på Enter. Skriv ALDRIG dito, samma, citationstecken el.dyl, utan skriv ut namnet på t.ex. lokal, kommun mm. varje gång. Använd förkortningar om det behövs.
    Vår genre är oftast V.

2. Länken till redovisningen. Eftersom det inte går att spara tillfälligt, gäller det att vara klar över vad man ska skriva, innan man öppnar länken.

3. Fyll i uppgifterna. Var noga med att nollorna blir rätt. Programmet räknar ihop siffrorna själv. Innan du sen trycker på Skicka, kontrollera att Konsertsammanställnigen är ifylld med alla era konserter under 2018.

4. När du tryckt på Skicka, kommer en bekräftelse. På den e-postadress du angett på sid.1 kommer ett mejl där hela redovisningen är bifogad.

5. Redovisningen måste inskickas av alla som fick bidrag 2018, annars blir man återbetalningsskyldig till Kulturrådet. SENAST 26 APRIL!

Lycka till!

Konsertfil att fylla i och skicka till kammarmusikförbundet

Alla medlemsföreningar har fått ett mail från Kammarmusikförbundet med begäran att fylla i en konsertfil för 2018 för att Kammarmusikförbundet ska få information om alla föreningars verksamhet. Kulturrådet tar ju hand om alla ansökningar så vi kan inte se vad som hänt under året.

Tack i förväg för att du hjälper oss i vårt gemensamma arbete och så snart som möjligt fyller i filen och mailar till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Om du inte redan gjort det med hjälp av den fil du fick i mailet så hittar du filen
här
När filen har öppnats så klickar du på ikonen "ladda ned" uppe till höger och kan sedan arbeta med den lokalt på din dator.

Nya regler för bidrag 2019

Kammarmusikförbundet har tillsammans med flera andra riksorganisationer på musikområdet under många år sökt och fördelat arrangörsbidrag från Statens Kulturråd (KUR) till medlemsföreningarna. Kulturrådet har bestämt sig för att ändra förfarandet fr.o.m. hösten 2018. Nu ska varje förening söka sina bidrag direkt från KUR, som själv ska bereda och besluta i ärendena.

Hur detta ska gå till kan du läsa här nedanför eller i bifogade pdf-fil. Informationen har även gått ut till alla medlemsföreningar med e-post.
Kulturrådets information om sitt beslut och sina nya handläggningsrutiner har också skickats ut som mail till Kammarmusikförbundets  medlemmar och vi bifogar även brevet i pdf-form här.

Minskat förtroende för musiklivets organisationer kan leda till ökad likriktning - brev från Kammarmusikförbundet m fl till Statens Kulturråd

Kammarmusikförbundet, Riksförbundet för folkmusik och dans, Svensk Jazz och Sveriges Orkesterförbund har gemensamt skrivit under ett brev till Statens Kulturråd där man ifrågasätter de nya reglerna för bidrag till föreningar inom förbunden och efterlyser en bättre dialog med Kulturrådet. Läs hela brevet här.

Läs mer om andra bidragsformer från KUR på myndighetens hemsida: www.kulturradet.se

Bidrag 2019

En jämförelse mellan bidragen via KMF (2018) och KUR (2019) finner du här.

Bidrag 2018

Bidragen från Kulturrådet fördelade
Kammarmusikförbundets styrelse fördelade bidragen från Kulturrådet 24-25 februari vid sitt möte i Uppsala.
Här kan du läsa hela listan

Bidrag 2017

Här är  listan vilka som fick bidrag - Klicka här