test 5

Internationell Kammarmusik i Sverige - IKS

Våren 2015 kom besked från Musikverket att inga ytterligare pengar skulle tilldelas projektet. Det innebär att det lades ner efter den sista turnén våren 2016. Under den sista säsongen medverkade stråkkvartetterna Quatuor Zaïde och Apollon Musagète, pianisten Olli Mustonen samt ensemblen Anima Eterna Brugge.

Slutrapporten om IKS finns till läsning här  IKS rapportbild

Projektet IKS startade hösten 2012 i syfte att kunna erbjuda landets arrangörer internationell kammarmusik på hög nivå. Efter Rikskonserters nedläggning saknas koordinator och gemensam plattform för att kunna lägga nationella turnéer med internationella artister och ensembler inom kammarmusik.
Musikverket satsade första projektåret 1 miljon kronor och Kammarmusikförbundet, som projektägare, skrev samarbetsavtal med fyra länsmusikorganisationer, Västmanlandsmusiken, Smålands Musik & Teater, Kalmar läns musikstiftelse och Musik Gävleborg. Mats Broström blev projektledare.
I och med turnéåret 2015/16 tillkom ytterligare organisationer i samarbetet: Kultur i Halland, Estrad Norr, Scenkonstbolaget i Västernorrlands län, Norrlandsoperan, Musik i Dalarna, Länsmusiken i Örebro samt Musik i Syd och Blekinge.
Spelåret 2013/14 arrangerades de första turnéerna.
Hela projektet har resulterat i 124 konserter inklusive workshops och mästarklasser. 60 arrangörer i 16 av landets 20 regioner har deltagit. Elva internationella ensembler har deltagit.
Våren 2015 kom besked från Musikverket att inga ytterligare pengar skulle tilldelas projektet. Det innebär att det läggs ner efter den sista turnén våren 2016.

Turnéer under säsongen 2015/16

Stråkkvartetterna Quatuor Zaïde och Apollon Musagète, pianisten Olli Mustonen samt ensemblen Anima Eterna Brugge.

Ung & Lovande

Tävlingen Ung & Lovande har funnits sedan 1992. Den går vartannat år och vänder sig till unga musikstuderande i ensembler, från duo och uppåt. Fem deltagande grupper väljs ut från inspelningar till finalen. Den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris.
Nedan kan du läsa om alla tidigare deltagare.
Under rubriken Verksamhet kan du läsa om den kommande tävlingen 2017.

Tidigare finalister i Ung & Lovande
Finalvinnaren står först. Förteckningen upptar som synes en rad sedermera namnkunniga artister.

•  2015 i Västerås - Slagverksensemblen GONG - Trio Skandinavia, pianotrio - Duo Hästbacka/Persson, saxofon och piano - Duo Sandri/Gourman, cello och piano - Trio Edqvist, flöjt, oboe och piano
  •  2013 i Västerås - UmeDuo – Berzelii Pianotrio – Gothenburg Winds – Malva Kvartetten – Ensemble Flautino
  •  2011 i Västerås - Duo Carr Quennerstedt – Duo Casine – Brio Trio – Sjöströmska kvartetten – Trio Scandza
  •  2009 i Västerås - Dahlkvistkvartetten – Arden Quartet & Sam – Duo Kellerman Migdal – Trio Couleur -Duo AveC
  •  2007 i Västerås - Trio Stravaganti – Anna Christensson, piano – Fredrik Schöyen Sjölin, cello – Duo FriBerg – Trio Trivium
  •  2005 i Västerås -. Weber-kvartetten – Boros-trion –  Johannes Thorell, saxofon och Magnus Sköld, piano – Merete Meyer, sopran och Maria Ydreborg, piano – Johannes Möller, gitarr
  •  2003 i Västerås - Martin Sturfält, piano – Ensemble SECCA, blåsarkvintett från Göteborg – Jenny Ohlson, sopran och Emma Gilljam, piano – Indra-kvartetten, stråkkvartett – Jakob Koranyi, cello.
  •  2001 i Västerås - Trio Ondine – JM Duo, Michael Linné och Jeanette Wong – Marting Saving, viola – Duo Nova, Terés Löf och Klara Hellgren – Elisabeth Holmertz, sopran
  •  1999 i Västerås - Daniel Berg, slagverk och Ensemble Risposte – Ensemblen Musica Mobile – Natalia Pasichnyk, piano – David Sjögren, violin
  •  1998 i Västerås - Kungsbacka piano trio – Malena Ernman, mezzosopran – Susanna Levonen, mezzosopran – Blockflöjtskvartetten Siréna – Vitalis-kvartetten
  •  1996 i Västerås - Harju-kvartetten – Per Bengtsson, oboe – Duo Violano – Per Rundberg, piano – Carin Zander, sopran
  •  1994 i Skinnskatteberg - Niklas Brommare, slagverk och Martin Fröst, klarinett– Magnus Falck-Wahlström, gitarr – Monika Kowalska, piano – Mattias Nyberg, violoncell – Kerstin Pettersson, sopran.
  •  1992 i Skinnskatteberg - Yggdrasil-kvartetten – Convivium vocale: Susanne Hörberg, (f Andersson), flöjt – Per-Ola Lindberg, viola – Katarina Pilotti, sopran – Niklas Sivelöv, piano.

KAMMARMUSIKFÖRBUNDETS HISTORIA   2003-2013

Vid årsmötet 2003 valdes en ny styrelse. Anders Jansson som varit ordförande sedan 1985 hade valt att avgå. Till ny ordförande valdes jag, Eva Granstedt, som varit vice ordförande under Anders tid. Det var inte lätt att efterträda Anders som varit så värdefull för förbundets roll som viktig part i svenskt musikliv och sett förbundet växa. Jag hade dock varit med i styrelsen sedan förbundet bildades 1983 så jag var väl förtrogen med arbetet. Ny i styrelsen vid årsmötet var också Rolf Elamsson som åtagit sig att vara kassör efter Bertil Kettner som valt att avgå som kassör. Vid denna tid hade förbundet 144 medlemsföreningar. På hösten 2003 firade vi 20-årsjubileum på Nybrokajen i Stockholm med inbjudna gäster som varit väsentliga för förbundet. Vi fick litet kritik att föreningarna inte blev inbjudna och därför lovade jag att vid 25 års jubileet skulle alla föreningar bli inbjudna om vi så skulle hyra Globen!  Detta år fortsatte vi med regionala träffar ute i landet. Syftet med dessa var att närliggande föreningar skulle få träffas och lära känna varandra.

Fr o m 2004 fick vi förtroendet att dela ut Kulturrådets bidrag till föreningarna. Styrelsen diskuterade detta och var skeptiska till en början. Trodde att vi skulle komma i någon konstig ställning till föreningarna, men det visade sig gå bra. Tidigare hade Anders och jag blivit kallade till Kulturrådet för att rådgöra med dem om fördelningen.

Margareta Jonth i styrelsen  hade initierat ett projekt kallat ”Ordet och Tonen” som skulle slå ett slag för romanssången som ju nästan inte förekom längre. Projektet inleddes redan 2001 och 2004 var det dags för ett stort evenemang: Romansmaraton i Stockholm på Nybrokajen. Detta inleddes med ångbåtstut från Waxhomsbåt och tal av Anders Jansson och sedan följde ett fullmatad dag med romanssång i varenda hörn på Nybrokajen. Alla romanssångare i Sverige ville vara med! Det var en fulländad succé.

Ordet och Tonen har även utsett s.k. lanseringsstipendiater.

Namnfrågan började diskuteras: Riksförbundet Sveriges Kammarmusikföreningar (RSK) lät litet otympligt men det dröjer fortfarande 2 år tills detta blir verklighet med nytt namn.                                                                                         Vi börjar ett samarbete med Bygdegårdarna där ”de tre koloraturerna” skickas ut på turné.

Jag valdes in i Svenska Musikrådets styrelse.

Vid denna tid hade Musikaliska Akademien inrättat en kammarmusiknämnd där vi hade två representanter:  Bo Ursing och Margareta Åberg. En kammarmusikmanifestation äger rum i november på Akademiens initiativ. Den får namnet ”Hör upp” och vår förening i Höör gör samtidigt en konsert som de kallar ”Höör Upp”. Därefter nybildas kammarmusiknämnden och vi förlorar våra representanter!

Vi börjar också diskutera ”Kammarmusik-Nytt”, vår tidning som visat sig ha blivit dyr och diskussioner förs med SOF om ev. samarbete. Våra regionombud samlas till möte en gång per år och detta äger rum i november. I början av 2005 kommer första numret av tidningen ”Musikant och Kammarmusik-Nytt”. Vi lyckades knyta Calle Friedner och Elisabeth Husmark till redaktionen med Sverker Ahlenius som redaktör. Upplagan ökade till 12.000. 2005 är det återigen ”Ung&Lovande i Västerås där vi har ett utomordentligt samarbete med Västmanlandsmusiken.

Kansliet överförs till Christina Sejmo från Anders Jansson. Vi har fått en förfrågan från Musik i Syd om anordnande av en Romansmaraton i Malmö. Årsmötet 2006 äger rum i Trollhättan där vi bjuds på kanalfärd och konsert. Vi klubbar namnbytet till Kammarmusikförbundet RSK. 2006 har benämnts som Mångkulturåret. Vi uppmanade föreningarna att ordna mångfaldskonserter och det fanns pengar att söka. Flera föreningar hörsammade detta, men det kom inga pengar från Kulturrådet trots fina ansökningar. Skandal! Detta år har vi ett regionalmöte i Umeå.

10 mars 2007 äger ”Sista Skriket” (romansmaraton) rum i Malmö med stor uppslutning av namnkunniga sångare och pianister: 27 musikevenemang under 12 timmar. Succé även här!

Ung och Lovande i Västerås äger rum i maj. Vi är medarrangörer i Falu Sommarakademi som riktar sig till unga kammarmusiker som under en vecka drillas av Kungsbacka Piano Trio. Jag söker pengar från Axel A:ssons Johnssons stiftelse i Kammarmusikförbundets namn och beloppet slussas sedan över till Musikkonservatoriet i Falun.

Detta samarbete ägde rum flera år och vi delade även ut ett litet stipendium från förbundet.

Åke Mattsson har utarbetat ett ”vägningsprogram” för bidragsansökningarna. Detta tillämpas första gången och är ett utmärkt instrument. Planeringen för vårt 25-års jubileum 2008 börjar och det kommer att äga rum i Uppsala nya konserthus. Vi får klart att Kungsbacka Pianotrio kommer att medverka. Regionombuden samlas i november i Stockholm.

2008 är det stora jubileumsåret och 10 maj äger det rum. Vi börjar med årsmöte och sedan konsert. På kvällen stor supé med 170 gäster. Ja, se det var ett jubileum som heter duga! Musikaliska Akademien planerar ett ”Manifest för kammarmusiken” och Musik i Syd söker pengar för ett projekt för framtida arrangörsskap för kammarmusik. Det är uppenbart att man börjar bli orolig för den framtida kammarmusiken. Musikaliska Akademien tillhör inte de som värnar Rikskonserter vars vara eller icke vara diskuteras i Kulturutredningen

2009 kommer Kulturutredningens förslag att lägga ner Rikskonserter. Vi har haft det bästa samarbete med dem genom åren. Vi skriver en protestskrivelse. Våra Ung och Lovandeartister har fått marknadskurser och turnéer genom Rikskonserter. Även detta år erbjuds detta till Ung&Lovande-artisterna. Vi är även remissinstans till Kulturutredningen. Förslaget om Rikskonserters nedläggning diskuteras också livligt inom MAIS och vi kan konstatera att det är vi som har haft det bästa samarbetet med Rikskonserter. Vid jubileet erhöll vi en gåva från Rikskonserter om 50tkr som skulle användas till att beställa ett nytt verk. Vi utsåg Weberkvartetten att komma med förslag på kompositör av en stråkkvartett. De kom tillbaka med förslaget Sven-David Sandström! Rikskonserter sa att skulle vara omöjligt för de pengarna att få en stråkkvartett av Sandström. Styrelsen uttalade dock att en summa kunde läggas till. Jag kontaktade Sven-David och vi kom överens. Stråkkvartetten kommer att presenteras vid årsmötet i Halmstad 2010 av Weberkvartetten och sedan gå på turné under våren  2011.

Kulturens Bildningsverksamhet presenteras för styrelsen och vi beslutar bli medlemmar. 2010 inleds med mycket diskussioner rörande en utredning om en s.k. Plattform för musik och vi konstaterar att mer pengar till det fria musiklivet och mindre administration kommer att föreslås. Vad detta innebär för RSK och våra föreningar vet ingen. Vid årsmötet i Halmstad kommer styrelsen att föreslå att slopa vår regionala organisation och därmed entlediga regionombuden. Det är ju en stor organisationsförändring  som föranleds av de framtida förväntade förändringarna i musiklivet. Regionombuden har verkat länge men med olika ambitionsgrad. Det blev en grannlaga uppgift för mig att tala med alla regionombud. Vissa, som hade gjort ett fantastiskt arbete, blev ledsna, men fann sig i situationen. De gör fortfarande ett stort arbete i respektive förening.

Varje landsting/region arbetar med sina kulturplaner och vi försöker undersöka vad dessa planer innebär för våra föreningar. Något som heter Ideell kulturallians bildas för att ta tillvara civilsamhällets behov. Styrelsen diskuterar om tiden är mogen för en digital tidning. Våra kostnader för papperstidningen är alltför stor. I november 2010 ger Rikskonserter sin sista konsert i Varberg. Vad händer nu? Måste RSK starta turnéverksamhet?

Vi har fått ett erbjudande från Yngve Bernhardsson i Malmö om att lägga ut hans arbete med analyser av många kammarmusikverk på vår hemsida. Detta accepteras givetvis och materialet kan användas i programblad etc. 2011 började vi diskutera att eventuellt släppa RSK i vårt namn. Vi beslutar att komma med en stadgeändring till årsmötet med den förändrade lydelsen. Papperstidningen fortsätter att diskuteras. Ett problem med denna är ju att den bara kommer ut med fyra nummer per år och därför blir den inte riktigt aktuell.

Under 2011 kommer tidningen ut ”bakvänd” så att vi får en egen förstasida. Vi har börjat prata med tidningen OPUS om ett eventuellt samarbete. Vi har även en fungerande hemsida som sköts av Bo Öhrman. Ung&Lovande-vinnarna: Elna Carr, violin och Håkan Quennerstedt kommer ut på turné som i antalet konserter är den största hittills. Vi samarbetar här med Västmanlandsmusiken och Musik i Syd. En regional konferens hålls i Värmland.

Mats Broström (tidigare Rikskonserter) har tagit kontakt och vill försöka få igång turnéverksamhet med internationella artister. Det nybildade Musikverket har ställt sig positiva till detta. Styrelsen påpekar att vi inte kan ta någon ekonomisk risk om detta blir verklighet. I första skedet stod Västmanlandsmusiken som projektägare. Detta gillades inte av Musikverket som , för att bevilja bidrag, vill ha Kammarmusikförbundet som projektägare. Dag Celsing (Västmanlandsmusiken) skriver ett förslag som innebär att vi inte har något ansvar för ekonomi och administration. Efter diskussion godtar styrelsen detta.

2012

Musikverket beviljar 1 mkr till projektet och samarbetspartner är förutom Västmanlandsmusiken även Musik i Gävleborg , Smålands Musik& Teater och Kalmar Läns Musikstiftelse. Flera länsmusikstiftelser har visat intresse. Förutom kammarmusikföreningarna kommer även konserthus och t.ex. musikhögskolor att erbjudas de internationella artisterna som väljs ut av projektgruppen på förslag från Mats. Mats och jag träffar länsmusikproducenterna för att presentera projektet.

Kulturrådet beviljar 200tkr till en vinnarturné för Ung&Lovande. När det gäller tidningen bestäms att den fr o m 1 juli 2013 ska publiceras i digital version via hemsidan.

2013

Vi skriver protestskrivelse i anledning av de nedskärningar som genomförs vid Statens Musik-och Teaterbibliotek. Vi hade planerat ett projekt med Helge Antoni och sökt pengar från Kulturbryggan men fått avslag. Förbundet firar 30 års-jubileum vid årsmötet och Ung&Lovande i Västerås. Anders Jansson kåserar över de många år han varit ordförande. Jag lämnar posten som ordförande efter 10 år och 30 år i styrelsen och nu var det tid för nya krafter och vi fick ju en bra ny ordförande i Cathja Mörner.

Eva Granstedt

Ordet & Tonen

Kammarmusikförbundet drev 2002-2004 projektet Ordet & Tonen, en satsning för att uppmärksamma romanssången med lansering av unga romansduor i samarbete med svenska kammarmusikfestivaler.
Förbundets dåvarande vice ordförande Margareta Jonth ledde projektet.

Unga öron - ny publik

Kammarmusikförbundet var huvudman för Unga öron – ny publik, ett treårigt projekt med publikarbete, riktat till högstadieungdomar på fem orter i västra Sverige. Projektledare för detta projekt var Christina Sejmo.
För mera information var god kontakta vårt kansli

Debatten om den västerländska konstmusiken

Utan musiken tystnar Kulturen, skrev SvD den 26 maj och syftade på det Riksting som samma dag hölls i Radiohuset och Berwaldhallen. Syftet med att kalla till detta första Riksting var att diskutera den marginalisering som sker av västerländsk konstmusik i massmedia och utbildning samt att stärka konstformens roll i samhället. Det blev lite debatt i massmedia efteråt och här kommer några länkar till artiklar som skrevs. Läs även journalisten Cecilia Nebels undersökning om intresset för konstmusiken som hon presenterade under rikstinget. Dagen avslutades med en konsert i Berwaldhallen där Janine Jansen spelade Bartóks violinkonsert nr 1 under ledning av Daniel Harding.

Cathja Mörner
Förbundsordförande

Rapport om den klassiska musikens ställning i Sverige inför Rikstinget Berwaldhallen 26 maj från  Cecilia Nebel, frilansjournalist
Tal vid Rikstinget för västerländsk konstmusik Stockholm, 26 maj 2016 av Erik Wallrup, musikforskare, kritiker och ledamot av Musikaliska akademien