gracart

Riktlinjerna för arrangörsbidraget ses över

Kammarmusikförbundets ordförande Cathja Mörner och kansliansvariga Christina Sejmo träffade Kulturrådet för ett enskilt samtal den 15 maj. Anledningen var att Kulturrådet nu ser över arrangörsbidraget och kommer att revidera sina riktlinjer. De nya riktlinjerna kommer att gälla redan från i höst.

Det är många år sedan riktlinjerna uppdaterades och nya frågor har uppkommit. Bland annat ska man juridiskt se över jävsfrågan och likabehandling vid beslut om bidrag,  dvs. titta på legalitets- och objetivitetsprincipen samt #metoo.
Nya former av organisationer har uppstått de senare åren vilket kan öppna för att inte bara  ideella föreningar kan söka bidrag utan även exempelvis enskilda firmor.
Andra frågor är att ev. öppna för 2-3-åriga bidrag.
Dessutom fördes samtal om Kammarmusikförbundet i framtiden skulle kunna vara koordinator för nationellt turnésamarbete.

Förbundet återkommer till medlemsföreningarna så snart vi fått besked från Kulturrådet.

Fler modiga konserter

I förra nyhetsbrevet presenterades en rad konserter som kammarmusikföreningar i hela landet arrangerat med stöd av pengar från projektet Ny(A)Modigheter. Sedan dess har ytterligare ett par föreningar berättat vad de gjort för pengarna. Både Umeå Kammarmusikförening och Aspelands Musikförening i Hultsfred har engagerat musiker med rötterna i andra traditioner än de västerländska. Båda två har också sökt och funnit en ny publik. Här är deras berättelser:

Aspelands musikförening: Gratiskonsert för svenskar och nyanländaI Hultsfreds kommun har vi sedan 2015 mottagit en oanad ström av människor som varit tvungna att lämna sitt land för en osäker framtid i en främmande kultur. För oss, och för dem som kommit, gäller det att försöka anpassa oss till varandra. Att lära oss ömsesidig tolerans och förståelse och speciellt för oss att försöka lotsa in nykomlingarna i vår värld och livsstil.En av dem som var tvungen att fly från sitt land var cellisten Bashar Sharifah från Aleppo i Syrien. Han har slagit sig ner i Uddevalla och bildat en ensemble som spelar världsmusik och jazz, men framför allt tolkar de den orientaliska musikskatten. Bashar Sharifah är med stor sannolikhet känd bland många av de nyanlända som har kommit till vår kommun. Han började sin musikaliska bana i Aleppos kammarmusikensemble och reste med den på turnéer över hela världen. När styrelsen i Aspelands Musikförening läste om Bashar och hans ensemble, kände vi att vi hade en möjlighet att göra något extra för många människor. Vi ville visa att vi förstod att även om man flyr från krig och härjningar, så saknar man sin hembygd. Allt det gamla vanliga. Man saknar att känna igen. Musik är fantastiskt så tillvida att den förenar, den gläder och överbryggar språkgränser. Det vi inom föreningen kunde göra var så naturligt. Vi kunde bjuda på den där musiken som så många skulle kunna känna igen. Samtidigt som andra skulle kunna få lyssna och ta till sig något som man inte så ofta får möjlighet till.

Vi förberedde oss noga inför den gratiskonsert vi bestämde oss för att satsa på tack vare bidrag från Ny(A)Modigheter. En text översattes till engelska och arabiska och delades ut till SFI, till kunder i de livsmedelsaffärer där våra nyanlända handlar och övriga kontakter av privat natur. Vi skrev till tidningarna, Nya Tidningen som delas ut gratis i hela kommunen och Vimmerby Tidning, som läses av de flesta ortsbor. Vi affischerade i alla kommunens tätorter. Det är vanligt att musikföreningen har en paus mitt i konsertprogrammen. Kaffe och en hembakad kaka brukar vara ett fint sätt att mingla och samtala på. Även våra anlitade artister kommer gärna till kaffet för att prata med publiken. Skulle det gå att hitta någon som ville baka något från sitt hemland som lite extra grädde på moset? Tyvärr gick det inte att ordna, vi satsade på helsvenskt kaffebröd och det visade sig vara omtyckt. Också en finsk pinne eller lingonkaka kan ge upphov till kontakt över kulturgränserna. Konsertdagen böjd på strålande vårväder, något som var efterlängtat efter en lång snörik period. Inne i konsertlokalen bjöd Bashar Sharifah and Friends på musik som fick en kvinna i publiken att snyfta högt. Med ett strålande leende torkade hon tårarna och vaggade i takt med hemlandstonerna.Konserten drog en dubbelt så stor publik som är det normala. Många barnfamiljer, smålänningar, nyanlända, unga, gamla. Ensemblen spelade för dem alla. Musiken berättade om längtan, saknad, vrede, om en nystart här hos oss. Den var nykomponerad och den var traditionell. Framför allt kom den ur hjärtat och spelades med stor närvaro och glädje. Det är en otrolig upplevelse att kunna förmedla ett så uppskattat musikaliskt budskap på en liten scen i en liten ort i Småland. Vi riktar ett stort tack till Ny(A)Modigheter, till Hultsfreds Kommun och till Länsmusiken för bidrag, stöd och intresse.Aspelands Musikförening, StyrelsenUmeå Kammarmusikförening: Öst möter Väst

Glad folkmusik mötte publiken som strömmade in i Ersboda Folkets hus på eftermiddagen lördag den 21 april. Det var ensemblerna Folkhättan och Folkfräs som spelade i foajén, ungdomar från Umeå kommunala musikskola under ledning av Anton Teljebäck.
Och publiken, den var snudd på rekordstor i Umeå kammarmusikförenings 10-åriga historia, 210 personer!Utgångspunkten för denna konsert var Basim Ahmed Jamal från Mosul i Irak. Han kom till Umeå den 1 september 2017 som fristadskonstnär. Eftersom han är utbildad klarinettist uppstod frågan hos kammarmusikföreningens ordförande Elisabeth Holm: vad kan vi göra för honom? En konsertidé började växa fram, en ansökan till MAIS om Nymodighetspengar plus en extra ansökan till Umeå kommun skickades in och den 21 april kunde arrangemanget förverkligas.Tanken bakom konserten, ”Öst möter väst”, handlar om mångkultur, genreblandning och överraskande musikaliska möten. Klassisk musik och folkmusik. Västerländsk musik och arabisk. Musiker från Irak och Syrien – och från Sverige.Umeås skicklige oudspelare, den syriske tandläkaren Marcel Mukdad, engagerades. Som sparringpartner till Basim och Marcel fick vi Avatarkvartetten, NorrlandsOperans kända stråkkvartett, att ställa upp. Den svensk-syriska folkmusikgruppen Sammani fanns lyckligtvis till hands, med både nyckelharpa och oud. Umeås skicklige gitarrist Ange Turell blev en fin komplettering. En hel del folkmusik från olika arabiska länder och även från Sverige blev det, i flera fall i Basims arrangemang. En viktig idé var också att visa, att tonsättare som Mozart och Bach inte är okända i arabvärlden. Basims sätt att spela första satsen ur Mozarts klarinettkvintett och Marcels framförande av Bachs Air gjorde musiken märkligt exotisk! Vår strävan var att nå ny publik, sådana som vi inte tidigare nått med våra konserter, och däribland invandrare. Därför valdes en för kammarmusikföreningen ny lokal, Folkets hus i Umeås invandrartätaste stadsdel Ersboda. Vi nådde ganska långt: ungefär 2/3 bestod av ny publik enligt våra granskande blickar. En tydlig grupp var boende i Ersboda, många pensionärer, personer som är vana att gå på Folkets hus. Vi såg också många från de körer som Elisabeth Holm och Ange Turell leder. En del folkmusikvänner kom också. Ett antal invandrare märktes också, ungefär 15 - 20 %, inte dåligt. Några av dem kom via Vän i Umeå.Vi hade kanske hoppats på fler irakier och syrier. Föreningens stampublik utgjorde ungefär 1/3. Ungdomar är svårast att nå.
Viktigt var antagligen att vi hade sänkt vårt biljettpris, från 160 eller 180 till 100 kronor jämnt.Konserten var en av de mest krävande som föreningen arrangerat. Tre solister och två ensembler (ja, egentligen fyra med ungdomarna i foajén) blev många medverkande. Enbart att hitta ett datum som passade alla och dessutom Folkets hus var en komplicerad process. Att komponera programmet krävde också mycket tid och arbete. Förunderligt var, att alla pusselbitar till sist föll på plats.
Det som gladde oss i kammarmusikföreningen var naturligtvis, att publiken blev så stor – och att den visade sådan entusiasm. Allra viktigast var, att de värden vi ville lyfta fram fick ett så tydligt gensvar hos åhörarna.
För styrelsen i Umeå kammarmusikförening

Mutåtal överklagat till hovrätten

Som vi tidigare berättat, har ett antal företrädare för musiklivet åtalats för tagande av muta gällande middagar och fester, där FST och SKAP stått som värdar. Vi har också berättat att åtalet ogillats, men saken är inte utagerad för det, eftersom åklagaren har överklagat domen till Svea Hovrätt, där den väntas komma upp någon gång under hösten. Det betyder också att de advokatkostnader, som enligt Tingsrätten ska falla på staten för dem som Tingsrätten frikänt, vid en fällande dom i Hovrätten ska bekostas av de åtalade.
Friade är dock Ann Larsson, f.d. generaldirektör för Konstnärsnämnden, och Jonas Burman, f.d. chef för Musikplattformen vid Statens Musikverk.

Vad har då hänt med de övriga åtalade?
Alfons Karabuda, SKAP:s ordförande, är fortsatt kvar på den posten, Martin Q Larsson, tidigare ordförande för FST, lämnade 2017 sitt uppdrag för att på heltid ägna sig åt sitt komponerande, m.m., Benny Marcell, tidigare vice generaldirektör för Statens Kulturråd, är sedan 2015 direktör för Nordisk Kulturfond med säte i Köpenhamn, Marika Romanus, tidigare avdelningschef på Statens Kulturråd, är sedan 2015 förbundsdirektör på Teaterförbundet, och Stina Westerberg, generaldirektör för Statens Musikverk, är t.v. tagen ur tjänst med full lön.

Björn W Stålne

Musikaliskt upprop inför valet 2018

ettmusikliv fagel loggaTjugo nationella musikorganisationer, bland dem Kammarmusikförbundet, står bakom ett gemensamt musikpolitiskt upprop inför valet 2018 där vi bl a kräver en oberoende parlamentarisk utredning av det svenska musiklivet. Ta del av uppropet här.

Boka Duo Magnus och Irina!

Nu kan du boka årets bejublade vinnare i Ung & Lovande Magnus Holmander, klarinett och Irina Serotiuk, accordeon. Deras turné äger rum i september och oktober 2018.
Duon strävar efter att få fram mer kammarmusik skriven i original för accordeon och lägger en beställning på ett verk av Andrea Tarrodi. Det kommer att uruppföras i samband med turnén precis som ett nytt stycke av den ukrainska kompositören Artem Nyzhnyk. På turnén dessutom verk av bl a Claude Debussy, Magnus Holmander och Malcolm Arnold.
Turnén äger rum under två perioder.
Period 1: 23 september -7 oktober 2018 i Sörmland samt norra halvan av Sverige
Period 2: 14-28 oktober 2018 i Södra Sverige samt Närke och Västmanland
Kontakta producenterna för mer information och bokning:
Christofer Ekströmer, musikproducent, Västmanlandsmusiken (arr period 1 och period 2, Södermanland, Närke och Västmanland)
Ulrika Gunnarsson, producent Musik i Syd (arr period 2, Götaland)
Beställ senast 30 april 2018

Artiklar 2018

Kammarmusik hela sommaren!

Det ljuder i Norrköping

Musikuppropet

Har kammarmusiken en framtid?

FST fyller 100

Henri Temianka och Paganinikvartetten

En nationell strategi för kulturskolan

Mutåtal överklagat till hovrätten