gracart

Kammarmusikaktuellt

Dags att redovisa de statliga bidragen för 2017, senast 27 april.

Läs här nedan hur du ska göra (denna information har även gått ut som mail)
1. Du kommer till en kopia av ifyllnadsformuläret om du klickar här. Skriv ut formuläret och fyll i det om du vill ha det som hjälp till redovisningen som sedan görs online.
2. I konsertsammanställningen, på sista sidan i kladdformuläret, finns bara en konsert utskriven. Men när du är online klickar du på + till höger om raden, så kommer det upp ytterligare en rad i taget. Använd aldrig fler bokstäver än vad som det finns plats för. Tryck inte på Enter. Skriv ALDRIG dito, samma, citationstecken el.dyl, utan skriv ut namnet på t.ex. lokal, kommun mm. varje gång. Använd förkortningar om det behövs. Vår genre är oftast V.
3. Klicka här för att komma till online-länken för redovisningen. Eftersom det inte går att spara tillfälligt, gäller det att vara klar över vad man ska skriva, innan man öppnar länken.
4. Fyll i uppgifterna. Var noga med att nollorna blir rätt. Programmet räknar ihop siffrorna själv. Innan du sen trycker på Skicka, kontrollera att Konsertsammanställnigen är ifylld med alla era konserter under 2017.
5. När du tryckt på Skicka, kommer en bekräftelse. På den e-postadress du angett på sid.1 i formuläret kommer sedan ett mail där hela redovisningen är bifogad.

Redovisningen måste inskickas av alla som fick bidrag 2017 SENAST 27 APRIL! Annars blir man återbetalningsskyldig till Kulturrådet.

Kulturrådet utlyser projektbidrag till musikarrangörer

Kulturrådets projektbidrag till musikarrangörer 2018 öppnar för ansökan 22 mars. Sista ansökningsdag är 19 april.
Projektbidrag för musikarrangörer kan sökas för konserter med professionella artister och musikgrupper inom det fria musiklivet samt för samlande och stödjande insatser för arrangörer inom musikområdet. Organisationer som uppbär verksamhetsbidrag från Kulturrådet eller genom fördelning från riksorganisationer beviljas dock endast projektbidrag om det finns särskilda skäl.

Beslut fattas i slutet av juni 2018.
Läs mer om vad projektbidragen kan gå till på Kulturrådets hemsida: http://www.kulturradet.se/sv/bidrag/musik/projektbidrag-musikarrangorer/

Det s.k. mutåtalet mot företrädare för musiklivet ogillas av Stockholms timgsrätt

Som vi tidigare berättat, har ett antal företrädare för musiklivet åtalats för tagande av muta gällande middagar och fester, där FST och SKAP stått som värdar. Vi har också berättat att åtalet ogillats, men saken är inte utagerad för det, eftersom åklagaren har överklagat domen till Svea Hovrätt, där den väntas komma upp någon gång under hösten. Det betyder också att de advokatkostnader, som enligt Tingsrätten ska falla på staten för dem som Tingsrätten frikänt, vid en fällande dom i Hovrätten ska bekostas av de åtalade.
Friade är dock Ann Larsson, f.d. generaldirektör för Konstnärsnämnden, och Jonas Burman, f.d. chef för Musikplattformen vid Statens Musikverk.

Vad har då hänt med de övriga åtalade?
Alfons Karabuda, SKAP:s ordförande, är fortsatt kvar på den posten, Martin Q Larsson, tidigare ordförande för FST, lämnade 2017 sitt uppdrag för att på heltid ägna sig åt sitt komponerande, m.m., Benny Marcell, tidigare vice generaldirektör för Statens Kulturråd, är sedan 2015 direktör för Nordisk Kulturfond med säte i Köpenhamn, Marika Romanus, tidigare avdelningschef på Statens Kulturråd, är sedan 2015 förbundsdirektör på Teaterförbundet, och Stina Westerberg, generaldirektör för Statens Musikverk, är t.v. tagen ur tjänst med full lön.

Björn W Stålne

Musikaliskt upprop inför valet 2018

ettmusikliv fagel loggaTjugo nationella musikorganisationer, bland dem Kammarmusikförbundet, står bakom ett gemensamt musikpolitiskt upprop inför valet 2018 där vi bl a kräver en oberoende parlamentarisk utredning av det svenska musiklivet. Ta del av uppropet här.

Boka Duo Magnus och Irina!

Nu kan du boka årets bejublade vinnare i Ung & Lovande Magnus Holmander, klarinett och Irina Serotiuk, accordeon. Deras turné äger rum i september och oktober 2018.
Duon strävar efter att få fram mer kammarmusik skriven i original för accordeon och lägger en beställning på ett verk av Andrea Tarrodi. Det kommer att uruppföras i samband med turnén precis som ett nytt stycke av den ukrainska kompositören Artem Nyzhnyk. På turnén dessutom verk av bl a Claude Debussy, Magnus Holmander och Malcolm Arnold.
Turnén äger rum under två perioder.
Period 1: 23 september -7 oktober 2018 i Sörmland samt norra halvan av Sverige
Period 2: 14-28 oktober 2018 i Södra Sverige samt Närke och Västmanland
Kontakta producenterna för mer information och bokning:
Christofer Ekströmer, musikproducent, Västmanlandsmusiken (arr period 1 och period 2, Södermanland, Närke och Västmanland)
Ulrika Gunnarsson, producent Musik i Syd (arr period 2, Götaland)
Beställ senast 30 april 2018

Beviljade projekt i Ny(a)modigheter

Här nedan kan du läsa om projekten som de fem kammarmusikföreningarna fått beviljade. En del är redan genomförda men texterna är förstås skrivna dessförinnan. Kanske en inspiration för fler modiga projekt?
Sevedbygdens musikförening
Musik i kretslopp - en konsert som förenar och korsbefruktar musik och kultur och miljö.
   Platsen är Ingebo Hagar 5km söder om Vimmerby, en by som arbetar kretsloppsmässigt med en hållbar framtid som mål. Repertoaren innehåller barnkonsert och teater för de yngsta, dans och musik av Kulturskolan och Musikskolan för alla åldrar, kammarmusik för alla åldrar och jazzmusik för alla åldrar, natten lång!
   Avkastningen från konserten går till inköp av solceller, vilka genererar solel, vars intäkt går till Kulturskolan i Vimmerby.
   Det modiga för oss är att boka professionella musiker från Stockholm och förlägga konserten till en gammal vacker lada i en småländsk bondby. Det modiga handlar också om att vi riktar oss till en betydligt yngre och brokigare målgrupp än den som är den traditionella publiken vid Sevedbygdens musikförenings konserter (svenskfödda äldre kvinnor och män)
Båstads kammarmusikförening
Välkända tonsättaren Karin Rehnqvist dirigerar sitt verk "Ropade någon?" för två kulningssopraner, trumpet, horn, trombon och publik med pinglor ute på Lyckantorget. Ursprungligen skrev hon verket för Hötorget i Stockholm, nu får vi uppleva en version för sommarbåstad!
   Båstad Kammarmusikfestival spelar normalt på konsertscener, i kyrkor m fl lokaler. Vi vill nu göra ett "publiköverfall" genom att göra en utomhuskonsert vid Båstads "köpcentrum" Lyckantorget.
Örebro Kammarmusikförening
"Tjena känslor" med Sexton strängar.
   Stråkkvartetten Sexton strängar utforskar det här med känslor. Med musiken som farkost slungas barnen ut på en fartfylld och omväxlande känsloresa.
   Barnen lyssnar, sjunger, deltar och känner i föreställningen.
   Det är första gången vi bokar en grupp med en föreställning som riktar sig till barn.
   Vi vill gärna utvidga vår kammarmusikserie till att också innefatta barnkonserter, och det här är första gången.
Göteborgs Pianofestival
"Familjekonsert med Djurens Karneval" under Göteborgs Pianofestival. Repertoar: Saint Saens: Djurens karneval med berättare med fyra pianister samt ensemble och bildkonstellation. Pianister och musiker kommer att väljas ut. Malvakvartteten har tackat ja. Vi har påbörjat ett samarbete med Kultur i Väst. Göteborgs Pianofestival arrangerar för första gång en stor "kammarmusikalisk" konsert som en familjekonsert. Konserten är riktad till alla målgrupper och passar både för stora och små. Som arrangör är detta en modig bokning eftersom det är första gången vi anordnar ett stort kammarmusikaliskt projekt. Flera musiker ska anlitas och vid sidan om, för att göra konserten ännu attraktivare, kommer en berättare och en bildkonstellation att medverka på scen.
Lidköpings konsertförening
Sing Along Baby! Konsert med allsång och instrumentvisning för barn 1-8 år med föräldrar. Lina Nyberg och Vindla-kvartetten. Folkets Hus, Lidköping. Lidköpings Konsertförening har en klassisk repertoar med fr.a. kammarmusik och körverk riktad till traditionell konsertpublik. Vi har aldrig ordnat konsert för barn. Valet av ensemble är också ovanlig i barnsammanhang.
Norra Hälsinglands Konsertförening
i Hudiksvall planerar en konsert där konstmusik och folkmusik möts. Konserten vänder sig till barn, ungdomar samt  nya svenskar.
Avalon Music Consort
planerar en klassisk konsert i Göteborgs nattliv, på klubben Yaki-da, och vill där nå en publik från 18 år och uppåt.

Nya verkkomentarer

Aulin, Valborg  Violinsonat  och Stråkkvartett, e-moll
Fauré              Pianokvintett nr 2 och Stråkkvartett
Mozart            Pianotrio G-dur K 496 och Pianotrio C-dur K 548
Netzel             Cellosonat
Schumann, R.  Romanser för oboe och piano op. 94 och Märchenbilder op. 113

Om Kalendariet

Om din förening är medlem i Kammarmusikförbundet och vill ha in information i kalendariet om konserter som din förening arrangerar kan du skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. i editerbart format, alltså ej pdf, med följande innehåll i ordning:

Rubrik
Information om program/musiker
Övrig info, t.ex. entrépris.

Kansliet

Kammarmusikförbundet Kansli